Skip to content
01.03.2021

Taycanilla Turkuun ja takaisin – täydellä latauksella.

Teksti Henri Posa. Kuvat Sami Laitinen.
Artikkeli julkaistu aiemmin Porsche News -asiakaslehdessä.

Tutustumme Porsche Taycanilla Suomen latausverkostoon ja lataamiseen matkalla Espoosta Turkuun ja takaisin.
Aamukahdeksalta on vielä hämärää Porsche Center Espoon edustalla. Liikkeen sisällä kirkkaana hohtavat valot korostavat upeita autoja ja paikka on kuin keidas harmaan aamun keskellä. Valkoinen Taycan, punainen Cayman ja muutamakin 911 kiinnittää katseen hiljattain uudistuneessa myymälässä, mutta tällä kertaa emme ole täällä sitä varten. Pihalla odottaa Taycan 4S Dolomite Silver -metallivärissä ja tarkoituksena on tutustua Suomen latausverkostoon matkalla tarkistamaan miltä Porsche Center Turku nykyään näyttää. Uudistuneessa Turun liikkeessä on nähtävillä aivan uusi Porsche Panamera 4S E-Hybrid, mutta siitä lisää omassa artikkelissaan.

Porsche Center Espoo ja Turbo Charger
Porsche Taycan tukee pikalatausta sen 800 voltin järjestelmän voimin peräti 270 kilowatin teholla. Tätä varten Porsche Espoon pihassa sijaitsee kaksi Porsche Engineeringin suunnittelemaa 350 kilowatin Turbo Charger -pikalatausasemaa. Suurteholatausasema näyttää tarkoituksella korkealta, sillä näin latauskaapeli saadaan tulemaan ylhäältäpäin eikä sitä tarvitse raahata maata pitkin. Tämä on hyvä osoitus Porschen käytännönläheisestä suunnittelusta. Toki pihalta löytyy myös neljä 22 kilowatin latausasemaa esimerkiksi hybridimalliston lataamiseen. Tällä kertaa Taycan hyödyntää kuitenkin pikalatausasemaa, vaikka akut olisivat hyvin ehtineet täyttyä yön aikana tarvittavan verran myös hieman hitaammalla latauksella. Porsche tarjoaa suorituskykyä aina latausta myöden. Auton ovien avaaminen ja virtojen kytkeytyminen saa Taycanin takavaloraidan syttymään punaiseksi. Led-teknologialla toteutettu näyttävä visuaalinen elementti sointuu hienosti yhteen Porsche-liikkeen suuren punaisen valomainoksen kanssa. Taycania ei varsinaisesti käynnistetä ollenkaan. Vaihde kytketään silmään yksinkertaista valitsinta naksauttamalla ja matka voi alkaa. Tämä todella on helpoin mahdollinen auto ajaa.

Välipalasta lisävirtaa
Matalissa nopeuksissa auton helppous ja käytettävyys tekee vaikutuksen. Lähes 5 metrin kokonaispituudestaan huolimatta Taycan toimii hienosti myös kaupunkiympäristössä, sillä näkyvyys on hyvä ja auton ulkomittojen arviointi on helppoa. Ensimmäinen pysähdyspiste on jo Kauniaisissa vain pienen matkan päässä Porsche Center Espoon pihasta. Tätä ei tehdä suinkaan siksi, että auto tarvitsisi vielä virtaa. Sen sijaan autossa matkaaville on tarpeen varata hieman lisäenergiaa matkaa varten ja sillä välin Taycan saa nauttia K-Latauspisteen 50 kilowatin tehoisen laturin luona. K-Lataus on Suomen suurin pikalataus-verkosto. Itäisin latausasema löytyy Joensuusta ja pohjoisin Rovaniemeltä. Suuremmilta paikkakunnilta, kuten Helsingistä, Turusta ja Tampereelta latauspisteitä löytyy lukuisia. K-Latauksen sovelluksen käyttäminen on äärimmäisen yksinkertaista ja nopeaa. Kerran tunnukset luotuaan sovelluksen avaava tuodaan kartalla suoraan latauspaikan luokse. Tämän jälkeen kartalta pitää vain klikata latauspaikkaa ja valita sovelluksesta sama latauspisteen numero kuin fyysisessä laturissa lukee. Latauspiuha laitetaan kiinni Taycanin etulokasuojassa sijaitsevaan pistokkeeseen, kuin kotona töpseli seinään, ja älypuhelimen sovelluksesta pyyhkäistään kerran sivulle: “Aloita lataus pyyhkäisemällä”. Aamu sarastaa ja aurinkokin paistaa kauniisti. Hopeinen maalipinta toistaa Taycanin muodot upeasti talviaamun pehmeässä valossa. Valojen ja varjojen leikki liikkuu pokkausten ja pyöreiden piirteiden poikki ja mielessä häivähtää hetken jopa sulava 1960-luvun kilpa-auto Porsche 904 Carrera GTS. Kaupasta löytyy hieman juotavaa ja välipalaa matkalle Turkuun. Latauksen saa lopetettua kätevästi matkapuhelimesta jo autolle kävellessä, latauspistooli takaisin laturiin, ja matka voi jatkua.

Porsche Center Turku kutsuu moottoritielle
Porsche pääsee verryttelemään voimiaan hetkellisesti moottoritien rampissa. Taycanin sähkömoottoreiden välittömän reagoinnin mahdollistamalle kiihtyvyydelle ei juuri mikään polttomoottoriauto vedä vertoja. Menohaluja riittäisi reilusti moottoritien talvinopeusrajoitusten toiselle puolelle, mutta tämä ei ole oikea paikka mitata yli 570-hevosvoimaisen sähköauton suorituskykyä. Sen sijaan aktiivinen vakionopeudensäädin saa pitää huolen oikeasta matkanopeudesta, jolloin kuljettajan huolehdittavaksi jää vain liikenteen seuraaminen. Samalla on aikaa ihastella upeita näyttöjä, joita riittää kuljettajalta aina vieressä matkaavalle saakka. Itse mittaristo on kaareva 16,8-tuumainen näyttö, joka näyttäisi leijuvan kuljettajan edessä. Auton audio-, navigointi- ja viestintätoiminnot hoituvat Porsche Communication Management -tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaiselta kosketusnäytöltä, jonka alapuolelle keskitunneliin on sijoitettu 8,4-tuumainen kosketusnäyttö haptisella palautteella muun muassa ilmastoinnin ja istuinlämmittimien käskyttämiseen. Tästä yksilöstä löytyy lisäksi vielä oma 10,9-tuumainen kosketusnäyttö apukuljettajallekin. Tässä kohti on hyvä kääntää ratista löytyvää ajotilavalitsinta vastapäivään, kunnes mittaristo näyttää range-asetusta. Tämä tekee Taycanista etuvetoisen ja maksimoi toimintamatkan. Moottoritiellä vetotavalla ei ole tasaisessa ajossa juuri merkitystä, mutta turhaa energiankulutusta on aina hyvä välttää. Koko matka Turkuun tapahtuu yllätyksettömästi ja vaivattomasti. Sekä kuljettaja että auto saapuvat perille täysissä ruumiin ja sielun voimissa, sillä tämänkaltainen taival ei vielä haasta Taycanin suurikokoista akkua.

Paimion Ionity
Porsche Center Turku toivotti tervetulleeksi ja esitteli hienosti uuden Porsche Panamera 4S E-Hybrid -mallin, mutta päivän päätteeksi on palattava Porschella pääkaupunkiseudulle. Kotimatkalla on hyvä pysähtyä Paimiossa, sillä nälkä on ehtinyt jo äityä kauheaksi. Turun moottoritie johtaa luonnollisesti Paimiossa sijaitsevan Ionityn 350 kilowatin suurteholaturin tykö. Vastaavat Ionityt löytää myös Hämeenlinnasta ja Lahdesta, eli kaikkien kolmen tärkeimmän pääkaupunki-seudulta lähtevän moottoritien varrelta. Tuo Ionity kuuluu myös K-Lataus -palvelun piiriin, joten lataamisen aloittaminen hoituu aivan yhtä helposti kuin Kauniaisissa. Yksi pyyhkäisy puhelimen näytöllä riittää aloittamaan latauksen. Pikainen patonki saa tällä kertaa riittää ruoaksi ja nälkäinen hotkii sen naamaansa kauhealla tahdilla. Taycanin ja Ionityn yhdistelmällä akun lataus on kuitenkin tätäkin ripeämpi toimenpide. Asia on helppo todeta syöttämällä määränpäänä toimiva Porsche Center Espoo navigaattoriin. PCM-tietoviihdejärjestelmä osaa arvioida akun tulevan varauksen perillä määränpäässä. Loppulukemaksi auto lupailee 35 prosenttia, eli yli kolmanneksen kokonaisvarauksesta, joten matkaan voi lähteä huolettomin mielin.

Helposti perillä
Moottoritiellä ehtii vielä hämmästellä kuinka mukava ja hiljainen matkakumppani Porsche Taycan on. Sen vakaus moottoritienopeukissa sen sijaan ei tule yllätyksenä kenellekään Porschea aiemmin ajaneelle. Valitettavasti moottoritien päässä odottaa aika palauttaa auto Porschen Espoon toimipisteeseen. Viileällä kelillä auton sisätiloja runsaasti lämmittäen ja istuinlämmitystäkin hyödyntäen akussa riittäisi vielä virtaa vaikka kuinka. Itse asiassa perillä akkua on jäljellä juurikin sen verran kuin Porsche Taycanin älykäs järjestelmä arvioi Paimiossa. Päivä Porsche Taycanin ratissa hävisi lähes huomaamatta ja jossakin välissä aurinkokin ehti laskea, sillä perillä on jälleen hämärää aivan kuin aamulla liikkeelle lähtiessä. Kuljettaja on kuitenkin yhä virkeä. Polttomoottoriautot ovat kehittyneet yli sadan vuoden aikana erittäin pitkälle, mutta silti sähköautot haastavat ne tosissaan. Vain molempia kokeileva voi todella tietää kumman tahtoo, mutta lopputulos saattaa yllättää ja Porsche Taycan on tästä huippuesimerkki. Saamme todistaa autoilun murrosta.

Porsche Charging Service tarjoaa pääsyn yli 100 000 latauspisteelle ympäri maailman.
Jokaiselle Porschen sähköauton omistajalle luodaan auton hankinnan yhteydessä Porsche Connect -tili. Se mahdollistaa latauspisteiden löytämisen helposti sekä auton että puhelimen sovelluksen kautta. Nuo latauspisteet ovat Porsche Charging Service. Kun otat Porsche Charging Service -palvelun käyttöön, saat yksilöllisen latauskortin, jolla voit aloittaa latauksen helposti korttia latauslaitteen lähellä käyttämällä. Itse palvelu ei maksa mitään ja lataaminen maksaa alkaen 0,33€ / kWh.Porsche Charging Service -palvelu mahdollistaa pääsyn yli 100 000 latauspisteelle palveluntarjoajasta riippumatta. Tämä tekee esimerkiksi liikkumisesta Euroopassa helppoa ja vaivatonta.