Skip to content
26.06.2020

Porsche Mobil 1 Supercup käynnistyy Itävallassa, mukana suomalainen Jukka Honkavuori

 

Porsche Mobil 1 Supercup on kansainvälisten merkkiluokkien pääsarja, jossa kilpailut ajetaan 485 hv:n Porsche GT3 Cup -kilpa-autoilla. Kausi käynnistyy koronaviruksesta aiheutuneen tauon jälkeen 3.-5.7. Red Bull Ring -radalla Spielbergissä, Itävallassa. Osakilpailut ajetaan Euroopassa Formula 1 -radoilla kahdeksana oheislähtönä. Jukka Honkavuori on tällä hetkellä ainoa pääluokassa ajava suomalaiskuljettaja.

Kausi jatkuu Spielbergissä pidettävien kahden kilpailun jälkeen Budapestissa. Tämän jälkeen vuorossa on kaksi peräkkäistä kisaviikonloppua Silverstonessa ennen Espanjan Barcelonaan ja Belgian Spa-Francorchampsiin suuntautuvia kisamatkoja. Kausi päättyy Italian Monzassa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.

 ”Yhdessä Formula 1:n kanssa me olemme edelläkävijöitä Euroopassa palatessamme takaisin kilparadoille. Tämä poikkeuksellinen tilanne on tuonut mukanaan myös runsaasti vastuuta. Kaikkien osallisten turvallisuuden takaamiseksi vaadittavat terveyteen kohdistuvat toimenpiteet ovat erittäin suuri haaste, mutta olemme valmistautuneet niihin huolella”, sanoo Oliver Schwab, Porsche Mobil 1 Supercupin projektijohtaja. ”Odotan innolla lyhennettyä, mutta sitäkin kiehtovampaa kautta. Kalenteri sisältää alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kahdeksan kilpailua. Vaikeasta tilanteesta huolimatta lähtöruudukko täyttyy yhtä vahvoista kilpailijoista kuin aiempinakin vuosina. Sarjan kilpailullinen arvo on yhä korkea”, hän lisää.

 

Honkavuori luottavaisena Hockenheimin testiajojen jälkeen

”Saksan Hockenheimissa suoritetut testit sujuivat hyvin. On mukavaa päästä takaisin rytmiin pitkän tauon jälkeen”, kertoo Honkavuori. ”Testikierrokset antoivat autosta hyvän kokonaisvaikutelman sekä varmuutta omaan ajamiseen”, hän summaa. Radalle kesken testien iskeneeseen sadekuuroonkin Honkavuori suhtautui positiivisesti, sillä sen avulla sai tuntumaa myös sadekelille. Hän kertoo kuljettajien vertaavan omaa suoriutumistaan ensimmäisenä tallikaveriinsa ja olleensa tyytyväinen päivän suoritukseensa. Tallikaveriaan tasaisesti koko päivän edellä ollut Honkavuori sanoo kierrosaikojen vastanneen kansallisen Carrera Cup -sarjan tasoa. Tätä hän piti erityisen hyvänä asiana, varsinkin, kun tallin molemmilla kuljettajilla on ollut rajalliset mahdollisuudet osallistua testeihin. Tärkeimpänä asiana Honkavuori näkee keskittymisen omaan tekemiseensä ja tätä kautta vauhdin kasvattamiseen.

Tavoitteena paikka kärkikymmenikössä

”Hyvällä fiiliksellä lähdetään”, toteaa Honkavuori 23-24.6. Itävallan Red Bull Ringillä järjestettävistä testeistä. Kuluva vuosi on kuitenkin tuonut tullessaan omat haasteensa. Radalle ei vallitsevien rajoitteiden takia päästetä yleisöä, kuljettajien tukijoita tai edes täyttä tiimihenkilöstöä. Pääsy sallitaan kuljettajien lisäksi ainoastaan kilpa-autojen radalle saamisen kannalta oleellisille henkilöille. Kilpailuiden välissä olevan viikon Honkavuori viettää Itävallassa keskittyen fyysisen kunnon treenaamiseen, jotta vaativat ja fyysisesti raskaat kilpailut menevät sujuvasti.

Honkavuori näkee mahdollisuutenaan kilpailla kärkipaikoista ja pitää realistisena tavoitteenaan kärkikymmenikköä. Useat muut tallit, jotka eivät ole kärsineet matkustusrajoituksista, ovat pystyneet ajamaan testejä 911 GT3 Cup -autoillaan, mikä asettaa vähemmän ajaneet kuljettajat altavastaajiksi. ”Jokainen kilometri radalla vie eteenpäin, eikä saa turhautua, jos ei ole heti kärjessä”, toteaa Honkavuori tavoitteistaan.

Vuoden 2020 testiajot rajautuivat maaliskuun alussa Espanjan Barcelonaan, maaliskuun puolivälissä Hollanin Zandvoortiin, sekä nyt kesäkuussa Saksan Hockenheimiin. Kolme testimahdollisuutta nostivat itsevarmuutta ja antoivat hyvän pohjan Porsche Mobil 1 Supercupin kilpailuille. Tulevan kauden tavoitteiksi Honkavuori asettaa tasaisten tulosten ja kehityksen saavuttamisen sekä ensi vuodelle tulosten tekemisen.

Porsche Mobil 1 Supercup Virtual Edition

 Porsche Mobil 1 Supercup Virtual Editioniin osallistunut Honkavuori on tyytyväinen virtuaalikilpailun tuomiin kokemuksiin ja kertoo niiden antaneen lisää rohkeutta kesän tuleviin kilpailuihin. Hän kuitenkin muistuttaa, että simulaattoreilla ajettavat kisat eivät ole suoraan verrannollisia oikeilla autoilla käytäviin kilpailuihin. ”Eihän simulaattorilla saatuja tuloksia voi odottaa tosielämän kilpailuista, mutta tuloslistaan kuitenkin löytyy aina vastaavuuksia”, Honkavuori toteaa. ”Vaikka esimerkiksi G-voimat puuttuvat simulaattoreista tosielämään verrattuna, antavat ne silti pelisilmää ja auttavat ylläpitämään sekä ohitus- että poljintuntumaa”, hän sanoo. Harjoittelun määrä näkyy vahvasti virtuaalikilpailuissa, missä kansallisissa Carrera Cup -sarjoissa menestyneet kuljettajat olivat ensimmäisissä virtuaalikilpailuissa sijoittuneet loppusijoille.

Porsche Motorsport Junior Programme -koulutusohjelma

Porsche on perinteisesti tukenut lupaavia nuoria kuljettajia. Porsche Motorsport Junior Programme -koulutusohjelman kautta Porsche pyrkii auttamaan nuoria kuljettajia kohti ammattikilpa-ajajan uraa. Koulutusohjelma on perustettu jo vuonna 1997.

Porsche Junior -kuljettajat kaudella 2020 ovat uusiseelantilainen Jaxon Evans (BWT Lechner Racing) sekä Turkista kotoisin oleva Ayhancan Güven (Martinet by Alméras). ”Siitä on lähes kahdeksan kuukautta, kun viimeksi ajoin Porsche 911 GT3 Cupia Mexico Cityssä”, sanoo Evans, joka aloittaa nyt toisen kautensa Porsche Junior -kuljettajana. ”Odotusaika on todella testannut kärsivällisyyttäni. Sanat eivät riitä kuvaamaan, kuinka innokas olen vihdoinkin palaamaan takaisin ratin taakse. Uskon, että tästä kaudesta tulee melko hektinen. Olen ajanut jo yhden vuoden Porsche Mobil 1 Supercupissa, ja vaikka ajankin nyt toisessa tallissa, tunnen kaikki radat, minkä vuoksi olen erittäin luottavainen.”

”Viimeisten kuukausien aikana olen osallistunut virtuaalikisoihin simulaattorilla. Se on ollut sekä todella hauskaa että samalla erittäin hyvää harjoitusta”, sanoo Güven, jolle kausi 2020 tulee olemaan hänen ensimmäinen kautensa Porsche Junior -kuljettajana. ”Mutta nyt en malta odottaa, että pääsen ajamaan aitoa Porschea aidolla GP-radalla. Kisat tullaan käymään hyvin nopealla aikataululla ja uskon, että seuraavat kymmenen viikkoa tulevat olemaan todella intensiivisiä sekä stressaaviakin. Palautumiselle ei nyt juurikaan ole aikaa.”

Porsche Mobil 1 Supercupin 2020 kalenteri:

  • 5. heinäkuuta Red Bull Ring, Spielberg (Itävalta
  • 12. heinäkuuta Red Bull Ring, Spielberg (Itävalta)
  • 19. heinäkuuta Hungaroring, Budapest (Unkari)
  • 2. elokuuta Silverstone (Iso-Britannia)
  • 9. elokuuta Silverstone (Iso-Britannia)
  • 16. elokuuta Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona (Espanja)
  • 30. elokuuta Spa-Francorchamps (Belgia)
  • 6. syyskuuta Autodromo Nazionale Monza (Italia)