Skip to content
31.08.2020

Uusi Panamera tarjoaa uuden hybridimallin ja luokkansa parasta suorituskykyä

Stuttgart. Porsche Panamera on aina ammentanut rikkautta vastakohdista. Uudessa, entistäkin monipuolisemmassa Panamerassa urheiluauton suorituskyky yhdistyy ylellisen edustusauton mukavuuteen. 630-hevosvoimainen Panamera Turbo S ‑lippulaivamalli puolustaa Panameran mainetta luokkansa suorituskykyisimpänä autona parantaen aikaisemman Panamera Turbon teholukuja merkittävästi. Porsche jatkaa eteenpäin myös E-Performance-strategiansa viitoittamalla tiellä: Panamera 4S E-Hybrid laajentaa Porschen plug-in-hybridien valikoimaa täysin uudella voimalinjalla, joka tuottaa 560 hv:n yhteistehon. Uutuushybridin toimintamatka pelkällä sähköllä on 30 prosenttia pidempi kuin aikaisemmissa hybridimalleissa. Parannetut alustakomponentit yhdistettyinä uuden sukupolven ohjausjärjestelmiin ja renkaisiin lisäävät sekä mukavuutta että urheilullisuutta.

Turbo S: nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,1 sekunnissa

630 hv:n ja 820 Nm:n huippuarvojen ansiosta Panamera Turbo S tarjoaa 80 hv enemmän tehoa ja 50 Nm enemmän vääntöä kuin aikaisempi polttomoottorilla varustettu lippulaivaturbo. Näillä luvuilla on erittäin suotuisa vaikutus suorituskykyyn: Sport Plus ‑ajotilassa Turbo S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,1 sekunnissa. Weissachissa suunniteltu ja Zuffenhausenissa rakennettu tuttu nelilitrainen V8-kaksoisturbo on uudistettu kokonaisvaltaisesti tavalla, joka mahdollistaa peräti 315 km/h:n huippunopeuden. Myös PASM-aktiivijousitus ja Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) ‑kallistuksenvakautusjärjestelmä, johon sisältyy Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑järjestelmä, on räätälöity ja optimoitu mallikohtaisesti, jotta moottorin valtava voima välittyy tiehen hallitusti ja suorituskyky kaarteissa on paras mahdollinen.

Uusi Panamera Turbo S on jo todistanut tinkimättömän suorituskykynsä Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella: testikuljettaja Lars Kern selvitti maailman vaativimman 20,832 kilometrin ratakierroksen tarkalleen 7:29,81 minuutissa, joka on ”executive cars” ‑kategorian uusi virallinen ennätysaika.

Lisää sporttisuutta ja mukavuutta optimoitujen alustajärjestelmien ansiosta

Uuden Panamera GTS:n V8-kaksoisturbo on optimoitu erityisesti tehontuottoa silmällä pitäen. Moottori kehittää tehoa nyt 480 hv (20 hv enemmän kuin aikaisemmassa mallissa) ja vääntää vahvimmillaan 620 newtonmetriä. Vapaasti hengittävällä moottorilla varustetun klassisen urheiluauton tapaan tehontuotto kasvaa tasaisesti kierrosten noustessa kohti punaista aluetta. Myös perinteinen V8-äänimaailma on entistäkin vaikuttavampi – kiitos uuden sporttipakosarjan, joka on varustettu epäsymmetrisesti sijoitetuilla takaäänenvaimentimilla.

Uudet Panamera ja Panamera 4 on nyt varustettu 2,9-litraisella V6-kaksoisturbomoottorilla kaikilla markkina-alueilla. 330-hevosvoimaisen ja 450 newtonmetriä vääntävän voimanlähteen suorituskyky on pysynyt ennallaan edellisestä sukupolvesta.

Alusta- ja ohjausjärjestelmiä on säädetty sporttisempaan, mutta myös mukavampaan suuntaan kaikissa uusissa Panamera-malleissa. Jotkin järjestelmistä ovat täysin uusia. Esimerkiksi uusitun PASM-aktiivijousituksen vaimennusmukavuus on parantunut huomattavasti, ja elektroninen PDCC Sport ‑kallistuksenvakautusjärjestelmä lisää korin vakautta. Myös ohjausjärjestelmä ja renkaat on uudistettu.

4S E-Hybrid – 17,9 kWh:n akku ja toimintamatka sähköllä jopa 54 km

Panamera 4S E-Hybridin myötä Porsche esittelee myös uuden suorituskykyisen plug-in-hybridimallin. 136 hv:n sähkömoottorista, 8-vaihteisesta PDK-kaksoiskytkinvaihteistosta ja 2,9-litraisesta 440 hv:n V6-kaksoisturbomoottorista muodostuva voimalinja kehittää 560 hv:n kokonaistehon ja 750 Nm:n yhteisväännön. Uutuushybridin suorituskyky on todella vaikuttava: vakiovarusteena olevan Sport Chrono ‑paketin myötävaikutuksella kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa kestää vain 3,7 sekuntia. Huippunopeus on 298 km/h. Optimoitujen kennojen ansiosta akun bruttokapasiteetti on kasvanut aikaisempien hybridimallien 14,1 kWh:sta 17,9 kilowattituntiin, ja ajotilat on optimoitu entistä taloudellisempaa energiankulutusta silmällä pitäen. 4S E-Hybridin toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 54 km WLTP EAER City ‑kaupunkiajosyklin mukaan.

Entistä näyttävämpi ulkoasu

Valitun voimanlähteen mukaan uudet Panamera-mallit ovat saatavissa paitsi urheilusedanina, myös Sport Turismo ‑versiona tai pidennetyn akselivälin Executive-korimallina. Kaikissa versioissa on nyt vakiona ennen lisävarusteisiin kuulunut Sport Design ‑etuosa, jossa on näyttävät ilmanottosäleiköt, isot jäähdytysaukot sivuilla ja yhteen palkkiin sijoitetut etuvalomoduulit. Panamera Turbo S:n täysin uusi keula erottuu edukseen vieläkin suurempien sivuilma-aukkojen ja uusien korinväristen, auton leveyttä korostavien muotoiluelementtien ansiosta. Turbo-versioille luonteenomaisten kaksoisetuvalojen umpiot on sijoitettu nyt paljon kauemmaksi toisistaan.

Perän uudistettu valonauha mukautuu saumattomasti tavaratilan kannen muotoihin yhdistäen uusiksi muotoillut LED-valoumpiot toisiinsa. GTS-malleissa on vakiona uudet tummennetut Exclusive Design ‑takavaloumpiot ja dynaaminen tervetulo- ja saattovalotoiminto. Vannevalikoimaan on lisätty uudet 20- ja 21-tuumaiset vaihtoehdot, joten saatavissa on nyt yhteensä kymmenen eri vannemallia.

Kattavat yhteydet ja kuljettajaa avustavat järjestelmät

Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmässä on runsaasti digitaalisia lisätoimintoja ja -palveluja, kuten Voice Pilot ‑online-puheohjaus. Risk Radar ‑järjestelmä antaa ajan tasalla olevia tietoja tieolosuhteista ja mahdollisista vaaroista, ja Apple® CarPlayn kaltaiset huippupalvelut takaavat erinomaiset yhteydet. Panamerassa on myös kattava valikoima innovatiivisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistanpitoavustin liikennemerkkien tunnistuksella, joka on nyt vakiovaruste, Porsche InnoDrive -järjestelmä, johon on integroitu mukautuva vakionopeudensäädin, Night Vision Assist ‑pimeänäköavustin, kaistanvaihtoavustin, LED-matriisiajovalot PDLS Plus ‑järjestelmällä, Surround View ‑näkymällä varustettu pysäköintiavustinjärjestelmä ja HUD-tuulilasinäyttö. Uuden Panameran tilauskirjat on jo avattu, ja Suomen Porsche Centereihin uutuusmalli saapuu lokakuun puolessavälissä.

Panamera Turbo S -mallit: hinta alkaen 333 713,56 €; yhdistetty polttoaineenkulutus 12,8-13 l/100 km; yhdistetty CO2-päästöt 289-295 g/km

Panamera GTS -mallit: hinta alkaen 247 681,93 €; yhdistetty polttoaineenkulutus 12,1-12,3 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 275-280 g/km

Panamera 4S E-Hybrid -mallit: hinta alkaen 141 579,34 €; yhdistetty polttoaineenkulutus 2,2-2,4 l/100 km; yhdistetty sähköenergian kulutus 22,6-23,1 kWh/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt 50-55 g/km

Panamera 4 -mallit: hinta alkaen 157 824,49 €; yhdistetty polttoaineenkulutus 10,4-10,6 l/100 km; yhdistetty CO2-päästöt 235-241 g/km

WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu arvioitu autovero on laskettu uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan mallin vakiovarusteilla. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseen sekä autoveron määrään. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tekemän autoveropäätöksen mukaan.

arrow-right Created with Sketch. Kysy lisää Porsche Centereistä