Skip to content
29.01.2021

Porschen ensimmäinen täyssähköauto Taycan yleisön suosikiksi Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailussa

Taycan nousi kärkeen yli neljänneksellä annetuista yleisöäänistä

Täyssähköinen Porsche Taycan palkittiin eilisessä Auto- ja liikennegaalassa Vuoden Auto Suomessa 2021 -yleisöäänestyksen voittajana. Taycan sai annetuista yleisöäänistä 27,1 % jättäen taakseen varsinaisen Vuoden Auto Suomessa 2021 -toimittajaäänestyksen kärkikaksikon Škoda Octavian ja Volkswagen ID3 -täyssähköauton, jotka kumpikin olivat saaneet 22,7 % yleisöäänistä.

Taycan on Porschen taidonnäyte täyssähköurheiluautosta jonka eteen on tehty paljon työtä. Taycaniin on onnistuttu luoda aidon urheiluauton ominaisuudet todella hyvin päivittäiseen käyttöön soveltuvaan täyssähköautoon. Me olemme ylpeitä Taycanista ja iloisia tästä palkinnosta -kertoo Porsche Finlandin toimitusjohtaja Arto Manninen.

Porschen täyssähköinen urheiluauto on saanut jo noin 40 kansainvälistä palkintoa, muun muassa Saksassa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Kiinassa. Lisäksi uusi takavetoinen Taycan pitää hallussaan Guinnessin ennätystä pisimmästä sivuluisusta sähköautolla, jonka ennätyslukemaksi kirjattiin 42,171 kilometriä.

Porsche Ice Force -ajokoulutuksen yhteydessä asiakkaiden oli mahdollista saada ensikosketus Taycaniin Levillä.

Taycanissa yhdistyvät ajonautinto, muotoilu, suorituskyky ja uusin teknologia

Taycan on maailman ensimmäinen tuotantoauto, jossa sähköjärjestelmän jännite on 800 volttia sähköautojen tavanomaisen 400 voltin sijasta. Tämän teknologian ansiosta Taycanin pikalatausominaisuudet ovat poikkeukselliset. Ihanteellisissa olosuhteissa Performance Battery Plus -akku latautuu vain viidessä minuutissa varaukseen, joka riittää jopa 100 kilometrin ajamiseen, ja lataaminen viiden prosentin varaustilasta 80 prosentin varaukseen kestää 22,5 minuuttia. Pikalatauksen suurin latausteho on 270 kW. Performance Battery Plus ‑akun kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh. Kotilatauslaitteella Taycanin akun lataus käy kätevästi 11 kW:n tai jopa 22 kW:n teholla vaihtovirralla.

Taycanin Turbo S ‑lippulaivaversion huipputeho on 761 hv (560 kW) Launch Control ‑toiminnon yhteydessä ja se kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 2,8 sekunnissa. Muita Taycan-malleja ovat Turbo S:n tavoin nelivetoiset Taycan Turbo ja Taycan 4S. Viimeisin lisäys mallistoon saatiin tammikuussa uuden takavetoisen Taycan-mallin lanseerauksen myötä. Uutuusmallin suurin toimintamatka isommalla akkupaketilla on malliston pisin, 484 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaisesti. Mallisto laajenee vielä vuoden 2021 keväällä uuden CUV-korisen Taycan Cross Turismo -mallin tullessa myyntiin. Taycan-malliston hinnat Suomessa alkavat 90 331,46 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja autoveron.

Taycan Turbo S oli lehdistön koeajettavana mm. Kymiringillä.

Porsche on siirtynyt sähköautojen aikakauteen todella menestyksekkäästi, sillä yhtiö myi vuoden 2020 aikana kautta maailman yli 20 000 Taycania. Suomessa rekisteröitiin vuonna 2020 102 uutta Taycania, joka muodosti lähes kolmanneksen Porschen 313 kappaleen ennätysrekisteröinneistä. Yhteensä täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus kaikista Porschen ensirekisteröinneistä oli merkittävät 91 %. Tukeakseen kasvusuunnitelmiaan ja autoilun sähköistymistä Porsche Finland laajensi jälleenmyynti- ja huoltoverkostoaan 2020 avaamalla Pohjoismaiden ensimmäisen Destination Porsche -konseptin toimipisteen Espoon Friisilään. Nykyisellään verkostoon kuuluvat Porsche Center Espoon lisäksi Helsingin, Tampereen ja Turun toimipisteet. Porschen valtuutettu verkosto Suomessa laajenee jälleen uuden Porsche Service Center Oulun avautuessa myöhemmin 2021.

Porsche Center Espooseen on asennettu kaksi Porsche Turbo Charger -suurteholaturia

Taycan-mallisto: yhdistetty sähköenergian kulutus 21–25,6 kWh/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 0 g/km

Ilmoitettu arvioitu autovero on laskettu uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan mallin vakiovarusteilla. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseen sekä autoveron määrään. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tekemän autoveropäätöksen mukaan.

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka ovat määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.