Skip to content
16.03.2021

Porsche Taycan on Tekniikan Maailman Talvisähköauto 2021 -vertailun voittaja

Taycan pärjää erinomaisesti myös talviolosuhteissa.

Porsche Taycan 4S kilpaili parhaan täyssähköisen talviauton tittelistä laajassa Tekniikan Maailman sähköautojen talvitestissä (05/2021). Vertailussa mukana olivat myös Honda E, Mazda MX-30, Peugeot e-3000, Volkswagen ID.3 sekä Volvo XC40.

Testivoittotuloksena oli 9,3 pisteen arvosana ja täydet viisi tähteä. Taycan 4S sai peräti viidellä osa-alueella täydet pisteet ja keräsi erityismaininnat mm. ajettavuudesta, hallittavuudesta sekä ajovaloista. Myös toimintamatkaltaan talviolosuhteissa Taycan oli vertailun paras. Vuoden 2021 talvivertailun voitto kuitattiin saatesanoilla ”Porsche osoittaa, että käyttövoimasta riippumatta on mahdollista tehdä erinomainen talviauto”.

Taycanin tie on ollut muutenkin voitokas läpi lyhyen historiansa, sillä se on saanut jo noin 50 kansainvälistä palkintoa, muun muassa Saksassa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Kiinassa. Vuoden auto Suomessa 2021 -kilpailussa Taycan äänestettiin yleisön suosikiksi.

Taycanin tekniset ominaisuudet hakevat vertaistaan

Taycan on maailman ensimmäinen tuotantoauto, jossa sähköjärjestelmän jännite on 800 volttia sähköautojen tavanomaisen 400 voltin sijasta. Tämän teknologian ansiosta Taycanin pikalatausominaisuudet ovat poikkeukselliset. Ihanteellisissa olosuhteissa Performance Battery Plus -akku latautuu vain viidessä minuutissa varaukseen, joka riittää jopa 100 kilometrin ajamiseen, ja lataaminen viiden prosentin varaustilasta 80 prosentin varaukseen kestää 22,5 minuuttia. Pikalatauksen suurin latausteho on 270 kW. Performance Battery Plus ‑akun kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh. Kotilatauslaitteella Taycanin akun lataus käy kätevästi 11 kW:n tai jopa 22 kW:n teholla vaihtovirralla. Taycanin sähköinen voimalinja on myös suunniteltu mahdollistamaan toistuvat kiihdytykset ilman tehohäviötä.

Taycanin nelivetomalleissa on kaksi huipputehokasta sähkömoottoria etu- ja taka-akselilla ja älykäs neliveto. Tekniikan Maailman talvitestissä menestyneen 4S-mallin huipputeho on Launch Control -toiminnon yhteydessä 571 hv (420 kW), ja 0-100 km/h tunnissa saavutetaan paikaltaan kiihdytettäessä 4,0 sekunnissa. Huippunopeus on 250 kilometria tunnissa. Taycan Turbo S -lippulaivaversion huipputeho samoin Launch Control -toiminnolla on 761 hv (560 kW) ja se kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 2,8 sekunnissa. Lippulaivamallin huippunopeus on 260 km/h.

Ajettavuus ja hallittavuus ovat urheiluauton ensisijaisia ominaisuuksia käyttövoimasta riippumatta. Porsche on ajoneuvojen alustakehityksen pioneereja, jota on tukenut menestyksekäs teknologioiden siirto kilpa-autoilusta tieliikenteeseen. Taycan on luonnollisesti saanut oman osansa tästä kehityksestä. Sen integroitu Porsche 4D-Chassis Control -järjestelmä analysoi ja synkronoi kaikkia alustajärjestelmiä reaaliaikaisesti, mahdollistaen sopeutumisen olosuhdemuutoksiin vain millisekunneissa. Innovatiivisiin alustajärjestelmiin kuuluvat kolmikammiotekniikalla ja Porsche Active Suspension Management (PASM) -järjestelmällä varustettu mukautuva ilmajousitus sekä Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -ominaisuudella varustettu sähkömekaaninen Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) -kallistuksenvakautusjärjestelmä.

Taycanin ajovalot edustavat kehityksen kärkeä parantaen sekä käytettävyyttä että turvallisuutta. Testiauton lisävarusteiset Porsche Dynamic Light System + ja LED-Matrix-ajovalot tarjoavat huippuluokan valotehon, joka ei häikäise vastaantulijaa. Etuajovalojen dynaamisesti ohjatut 84-ledin matriisitvalot kykenevät erottelemaan niin vastaantulevat autot kuin jalankulkijatkin ja sekä himmentämään että kytkemään pitkien ajovalojen keilaa näiden mukaisesti. Lisävarusteinen pimeänäköavustin parantaa myös osaltaan kuljettajan havainnointia jalankulkijoiden tai tienvarsilla liikkuvien eläinten suhteen.

 

Sähköinen menestystarina sai jatkoa – Taycan Cross Turismon myynti on alkanut

Porsche osoittaa olevansa tukevasti matkalla kohti visiotaan ympäristökestävästä autoilusta vahvistamalla Taycan-sähköurheiluautojen mallistoaan neljällä monipuolisella CUV-versiolla: Taycan 4 Cross Turismo, Taycan 4S Cross Turismo, Taycan Turbo Cross Turismo sekä Taycan Turbo S Cross Turismo. Uusi malli pärjää erinomaisesti niin radalla kuin maastossakin. Kaikkien malliversioiden vakiovarusteisiin kuuluu neliveto ja mukautuva ilmajousitus sekä Gravel Mode -ajotila, joka parantaa ajo-ominaisuuksia päällystämättömillä teillä. Cross turismossa on vakiona 20 mm enemmän maavaraa kuin Taycan-urheilusedanissa. Yhtä lailla vakiovarusteluun sisältyvällä Performance Battery Plus -akulla Taycan 4 Cross Turismon toimintamatka on jopa 456 km yhdellä latauksella. Lisävarusteena saatava Offroad Design -varustepaketti korottaa maavaraa yhteensä 30 millimetrillä, joten Cross Turismo pärjää tarvittaessa myös vaativammassa maastossa.

Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume kommentoi uuden mallin julkistusta virtuaalisessa julkistustilaisuudessa seuraavasti: ”Vuonna 2019 annoimme selkeän signaalin esittelemällä maailman ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen urheiluauton. Näemme itsemme todellisina kestävän autoilun edelläkävijöinä, sillä vuoteen 2025 mennessä 50 % kaikista myymistämme uusista autoista on sähkökäyttöisiä – joko täyssähköautoja tai plug-in-hybridejä. Viime vuonna joka kolmannessa Euroopassa myydyssä Porschessa oli sähkömoottori. Tulevaisuus kuuluu sähköautoille, ja Taycan Cross Turismo on merkittävä lisaskel tähän suuntaan.” Suomessa 2020 rekisteröidyistä Porscheista 91 % oli varustettu täyssähköisellä tai ladattavalla hybridivoimalinjalla, ja Taycaneita rekisteröitiin 102 kappaletta.

Vuoden 2021 alussa mallistoon esiteltiin myös takavetoinen perustason malli, joka saatavissa kahdella eri akkukoolla: Performance Battery ‑vakioakku antaa 408 hv (300 kW) tehon Launch Control ‑tilassa, ja lisävarusteena saatavan Performance Battery Plus ‑akun huipputeho on 476 hv (350 kW). WLTP-testisyklin mukainen toimintamatka on perustason akulla pisimmillään 431 km ja Performance Battery Plus ‑akulla jopa 484 km. Takavetoinen Taycan kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,4 sekunnissa akkuvaihtoehdosta riippumatta. Myös huippunopeus on sama 230 km/h molemmilla akkuvarianteilla.

Tekniikan Maailman Talvisähköauto 2021 -vertailu on luettavissa kokonaisuudessaan TM:n numerosta 5/2021.

arrow-right Created with Sketch. Kysy lisää Porsche Centereistä
arrow-right Created with Sketch. Tutustu Taycan-mallistoon