Jokainen Porschesi osa on suunniteltu toimimaan kokonaisuutena optimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Korkealuokkaisen suorituskyvyn öljy tekee paljon muutakin, kuin vain voitelee Porschesi moottorin. Sillä on tärkeä rooli suorituskyvyn ja luotettavuuden optimoinnissa ja moottorin pitkän käyttöiän varmistamisessa. Siksi on erityisen tärkeää valita Porschellesi räätälöity moottoriöljy ja vaihtaa se säännöllisesti huoltoaikataulun mukaisesti.
Muodostaa pysyvän voitelukalvon moottorin liikkuvien pintojen väliin. Erityisesti sylinterit ja männät on voideltava riittävästi, jotta estetään mäntien takertuminen. Voitelu suojaa kulumiselta ja siten pidentää moottorin käyttöikää ja kitkan vähentäminen säästää myös polttoainetta.
Moottoriöljy pitää moottorin puhtaana. Erityisesti lisäaineet suojaavat kuumia, liikkuvia moottorin osia kaikilta saasteilta, joita saattaa syntyä palamisprosessin aikana. Lisäaineet imeyttävät öljyssä olevat epäpuhtaudet ja estävät haitallisten kerrostumien muodostumista moottoriin.
Neutralisoi palamiskaasujen ja palamattoman polttoaineen muodostamat hapot öljyssä ja ehkäisee siten korroosiota- erityisesti laakereissa.
Hajottaa lämpöä. Öljy jäähdyttää monia moottorin osia, joihin jäähdytysneste ei pääse käsiksi.
Moottoriöljyjä on periaatteessa kolmea eri luokkaa, joilla jokaisella on erilaiset ominaisuudet. Mineraaliöljyt ovat yleisimmin käytettyjä perusöljyjä. Niitä voidaan valmistaa suhteellisen helposti ja edullisesti raakaöljyä tislaamalla ja jalostamalla. Puolisynteettiset moottoriöljyt ovat huomattavasti laadukkaampia varsinkin ikääntymisenkestävyytensä ja lämpöominaisuuksiensa suhteen. Niiden tuotanto on monimutkainen prosessi.
Synteettiset öljyt valmistetaan kemiallisella synteesillä ja niille voidaan antaa hyvin erityisiä laatua parantavia ominaisuuksia. Niiden optimaalinen suorituskyky tekee näistä öljyistä erityisen sopivia korkean suorituskyvyn moottoreihin, kuten Porschesi moottoriin .
Monilaatuiset öljyt ovat nykyään yleisesti käytettyjä moottoriöljyjä. Ne perustuvat matalaviskositeettisiin perusöljyihin ja niihin on sekoitettu erityisiä lisäaineita (esim. polymeerejä, kuten polyesteriä ja polyisobuteenia), joten niiden viskositeetti laskee vain hieman korkeammissa lämpötiloissa.
Koska lämpötilalla ei ole juurikaan vaikutusta viskositeettiin, monilaatuiset öljyt sopivat yksilaatuisia öljyjä paremmin kattamaan laajemman lämpötila-alueen. Ne voivat ylläpitää optimaalista öljyn saantia moottoriin sekä kuumissa että kylmissä olosuhteissa. Tämä johtaa parempaan voiteluun, kun moottori käynnistetään kylmästä, käynnistysmoottorin rasitusta alhaisissa lämpötiloissa ja riittävää voitelua korkeammissa ympäristön ja moottorin lämpötiloissa.
Öljyn käyttöalueen yläpuolella olevat luvut määrittelevät sen SAE-luokan (Society of Automotive Engineers). Monilaatuisille öljyille tämä kattaa kaksi laatua, esim. 0W-40. Ne määrittelevät käyttölämpötila-alueen, jolle öljy sopii parhaiten. Numero “W” (talvi) edessä osoittaa, kuinka viskoosia öljy on alhaisissa lämpötiloissa: mitä pienempi numero, sitä parempi öljyn juoksevuus. “0W” tarkoittaa siis erittäin alhaisen viskositeetin öljyä, joka on tarkoitettu käytettäväksi matalissa lämpötiloissa.
Viskositeettiluokan toinen osa (numero on “W”) osoittaa, kuinka viskoosia öljy on korkeissa lämpötiloissa: mitä suurempi luku, sitä paksumpi öljykalvo. 10 edustaisi siksi erittäin alhaisen viskositeetin öljyä, joka on suunniteltu erityisesti kylmille alueille. Äärimmäisen kuumissa tiloissa voidaan käyttää jopa “60”-luokituksen mukaista öljyä, koska se on normaalitilassaan erittäin viskoosia. Esimerkissä 0W-40 “40” tarkoittaa keskimääräistä viskositeettia, mikä takaa optimaalisen suorituskyvyn jopa korkeissa lämpötiloissa.