Oikeasti tärkeät asiat eivät löydy kokouksista ja konferensseista. Niitä ei ole tehty biteistä ja tavuista eikä niitä näy aikajanoilla ja uutissyötteissä. Ne koostuvat kaarteista ja kurveista. Endorfiinista ja adrenaliinista. Pitkistä suorista ja nopeista vaihteenvaihdoista. Mikä on paras määränpää? Ei määränpäätä. Entä matka sinne? Kaikki muu paitsi kaikkein olennaisin on riisuttu, sillä kyseessä on puristinen urheiluauto, joka antaa sinun vaihtaa vapaalle vaihtamalla suuremman vaihteen silmään. Porsche, joka tarvitsee vain edessä aukeavan tien – ja tietysti sinut. Tunne eläväsi.
Uudet 718 Boxster T ja 718 Cayman T ovat täysiverisiä urheiluautoja. Niillä on yksi tehtävä: ajaminen vain ajamisen tähden. T niin kuin Touring – täydellinen ilmentymä. Sen ytimessä on tehokas 220 kW:n (300 hv) turboahdettu nelisylinterinen vastaiskumoottori, joka sijaitsee vain jokusen sentin päässä kuljettajasta. Entä sen painopiste? Matalalla. 20 mm matalampi sporttijousitus vie sinut lähemmäs tienpintaa – tunnet todellakin olevasi elossa. Sporttipakosarjan tuottama äänimaailma suorastaan kutsuu nauttimaan vapaudesta.
Uudet 718 Boxster T ja 718 Cayman T ovat sinun mahdollisuutesi elää tässä ja nyt – spontaani tilaisuus jättää arjen rutiinit taka-alalle. Erittäin dynaaminen. Puristinen. Autenttinen. Porsche Communication Management (PCM)? Häiritsisi ajonautintoa. PorscheDoppelkupplung (PDK)? Voi, mutta sen ei tarvitse. Sen sijaan: Sports Seat Plus -urheiluistuimet, ovien vetolenkit, GT-sporttiohjauspyörä ja ajotilakytkin. Niillä varmistat, ettei arki enää rajoita sinua.
Ajatuksella suunniteltu muotokieli kertoo tarinaa. 718 Boxster T ja 718 Cayman T kertovat kahta. Tarinaa dynaamisesta historiastaan. Voitoista vuoristokisoissa. Lukemattomista kukistetuista kaarteista. Samalla tarina kertoo aloittamisesta. Uusista matkoista, ennen kulkemattomista reiteistä ja loputtomista mahdollisuuksista. Lyhyesti: kyvystä lähteä spontaanisti matkaan ja jatkaa pysähtymättä pitkiin aikoihin.
718 Boxster T- ja 718 Cayman T -mallien sivuprofiili on virtaviivainen ja dominoiva korostaen niiden keskimoottorirakennetta. Suurikokoiset pyöräkotelot sekä 20-tuumaisten Carrera S -vanteiden ja sivupeilien tummanharmaa maalipinta viimeistelevät hienostuneen ulkoasun. Kylkien koristelistoissa on silmiinpistävä yksityiskohta joko 718 Boxster T- tai 718 Cayman T -logo.
Edessä näkyy selvästi 718-malleille tyypillinen voimakas muoto. Suuret ilmanottoaukot huolehtivat optimaalisesta ilmamäärästä ja siivekkeet korostavat integroitujen päivävaloautomatiikalla varustettujen bi-xenon-ajovalojen muotoilua.
Laajan takaosan täydentää joko 718 Boxster T- tai 718 Cayman T -logo, joka on viimeistelty Agate Grey -harmaaksi. Huomion kiinnittää myös sporttipakosarja, jonka musta kaksoispakoputki sijaitsee keskellä.
Matala, leveä, virtaviivainen. Itsevarma. Tukevasti maanpinnalla. Juuri sellainen, mitä todelliselta urheiluautolta voi odottaakin. Uudet 718 Boxster T ja 718 Cayman T. Sinkoaa sinut päättäväisesti elämänmakuiseen elämään. Kunhan vain käännät virta-avainta.
Feng shui? Hygge? Aivan hyviä juttuja. Joskus kuitenkin vähemmän on enemmän – enemmän tilaa hengittää. Juuri siksi uusien 718 Boxster T- ja 718 Cayman T -mallien muotoilussa on keskitytty tasan kolmeen asiaan: ajamiseen, ajamiseen ja ajamiseen. Se tarkoittaa, että ergonomia on erinomainen, ohjauspyörän ja vaihdevivun etäisyys on lyhyt ja kaikkiin tärkeisiin toimintoihin pääsee suoraan käsiksi.
Ei muuta kuin kädet GT-sporttiohjauspyörään ja menoksi! Aivan käden ulottuvilla on ajotilakytkin, jolla voit valita mieleisesi ajotilan: Normal, SPORT, SPORT PLUS ja Individual. Lyhennetty vaihdevipu punaisine vaihdekaavioineen korostaa sisätilojen urheilullisuutta.
Sisätilat ovat mustat ja puhtaat. Ohjauspyörän ja vaihdevivun sileä nahka tuntuvat miellyttäviltä. Ovissa on hillityt vetolenkit. Kojelaudan ja keskikonsolin kiiltävän mustiksi maalatut koristelistat viimeistelevät ulkoasun harmonisesti.
Onnistuuko rentoutuminen? Kyllä. Entä löhöäminen? Ei. Siitä huolehtivat kahteen suuntaan säädettävät Sports Seat Plus -urheiluistuimet, joiden korotetut sivutuet ja keskiosat ovat kestävää Sport-Texiä. Lisävarusteena on valittavissa myös 18 suuntaan säädettävät mukautuvat Sports Seat Plus -urheiluistuimet. Voisiko urheiluauto enää sporttisempi ollakaan? Toki – lisävarusteena on saatavilla myös urheilulliset kuppi-istuimet tai erityisen kevyet hiilikuituvahvisteiset (CFRP) täyskuppi-istuimet. Kaikkien istuinversioiden pääntuissa on 718-logo.
Valinnaisilla sisätilapaketeilla voit valita mieleisesi väritehosteet: kontrastivärejä ovat GT Silver -hopea, Guards Red -punainen, Racing Yellow -keltainen ja Lizard Green -vihreä. Tehosteita on turvavöissä, koristetikkauksessa, ovien vetolenkeillä, pääntukien 718-logossa ja tikkauksessa sekä mattojen Porsche-logossa. Korostus: istuinten keskiosien koristetikkaukset Sport-Tex-raitakuvioinnilla ovat myös kontrastivärisiä.
Pyynnöstä autoon voidaan lisätä myös moottoriurheilussa tutkittuja ja testattuja Alcantara®-elementtejä.
Jokaisen yksittäisen Porschen ydin on moottori. Uusissa 718 Boxster T- ja 718 Cayman T -malleissa 2,0-litrainen turboahdettu vastaiskumoottori sijaitsee vain muutaman sentin päässä sinusta. Matalalla, jotta ajoneuvon painopiste olisi optimaalinen. Siinä on suoraruiskutus (DFI), muuttuva VarioCam Plus -venttiilinajoitus ja integroitu kuivasumppuvoitelu. Hiukkaspäästöjen vähentämiseksi 718 T -malleissa on hiukkassuodatin, joten se vastaa Euro 6d-TEMP -päästönormia. Tarvittava hiukkassuodattimen regenerointi tapahtuu itsenäisesti ja huomaamatta. 718 T -mallit kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 5,1 sekunnissa, ja jos autossa on PDK ja Launch Control, 4,7 sekunnissa. Sen mahdollistavat 220 kW:n (300 hv) moottori ja turboahtimen synnyttämä 380 Nm:n enimmäisvääntö, joka on käytettävissä moottorin käyntinopeudella 1 950–4 500 r/min. Sitä täydentävät moottorin ominaisuudet, jotka on konfiguroitu tarjoamaan urheiluautolle tyypilliset korkeat kierroslukemat. Yhteenvetona: tehokas puristus ja moottorin suuri käyntinopeus yhdistyvät hyvään moottoritehon modulaatioon. Huippunopeutensa 275 km/h se saavuttaa käyntinopeudella 6 500 r/min. Siinä on nopeus, jolla se tuulettaa päätäsi.
Joitakin asioita ei mikään sovellus voi simuloida, kuten vaikkapa ihanteellista ajolinjaa neulansilmäkaarteessa. Juuri siinä, kaarteen huippukohdassa, ymmärrät, miksi keskimoottorilla varustettu urheiluauto erottuu muista: keveys, matala ja tasapainoinen painopiste, leveä raideväli, pitkä akseliväli sekä tietysti tarkka ja ketterä alusta.
Uudet 718 Boxster T- ja 718 Cayman T -mallit ovat PASM-sporttijousituksen ansiosta täysin yhtä tien kanssa. Kori on jopa 20 mm lähempänä tietä kuin 718-perusmallit. Porsche Active Suspension Management (PASM), elektroninen iskunvaimennuksen ohjausjärjestelmä, säätelee jatkuvasti kunkin pyörän iskunvaimennusta kulloistenkin tieolosuhteiden ja ajotyylin mukaan. PASM-järjestelmässä on kaksi asetusta, jotka ovat valittavissa keskikonsolissa sijaitsevalla painikkeella: Normal-tilassa iskunvaimennus on dynaaminen mutta mukava ja Sport-tilassa se on selvästi jäykempi. Seuraukset ovat todelliset: parempi ajomukavuus, turvallisuus ja suorituskyky.
Vakiovarusteisiin kuuluva Porsche Torque Vectoring (PTV) -järjestelmä lisää dynaamista suorituskykyä ja vakautta. Järjestelmä toimii yhdessä takapyörien muuttuvan väännönjaon ja taka-akselin mekaanisesti ohjatun tasauspyörästön lukon kanssa. Kun auto ajetaan itsevarmasti kaarteeseen, sisäkaarteen puoleiseen takapyörään kohdistuu kohtalaisesti jarrupainetta. Vastaavasti suurempi määrä käyttövoimaa jakautuu ulkokaarteen puoleiseen takapyörään, mikä aiheuttaa lisää kiertoimpulssia (kääntöliike) auton pystyakselin ympäri. Siitä on hyötyä suorassa, sporttisessa kaarreajossa.
PTV-järjestelmään sisältyvässä taka-akselin mekaanisesti ohjatussa tasauspyörästön lukossa on epäsymmetrinen lukitus. Se auttaa parantamaan pitoa esimerkiksi kiihdytettäessä ulos kaarteesta ja ajettaessa tienpinnalla, jonka pito-ominaisuudet vaihtelevat. Tuloksena on ajoneuvon merkittävä dynaaminen sivuttaisvakaus ja poikkeuksellisen hyvä pito. Vaikuttava ketteryys kaikissa ajonopeuksissa: tarkkuutta kaarreajoon ja tasapainoa kuormituksen jakautumiseen. Ja totta kai suunnatonta hupia mutkaisilla teillä.
Käännä kytkintä. Aja ulos tallista. Avoimille suorille tieosuuksille ja kiehtoviin kaarteisiin. GT-sporttiohjauspyörässä sijaitsevalla ajotilakytkimellä voit valita jonkin neljästä asetuksesta: Normal, SPORT, SPORT PLUS tai Individual. Ajotila mukauttaa ajoneuvon entistäkin tarkemmin haluamaasi ajotapaan.
SPORT-tilassa elektroninen moottorinhallintajärjestelmä pyytää terävämpää reagointia. Moottorin dynamiikasta tulee suorempi ja sporttipakosarja aktivoituu.
SPORT PLUS -tilassa 718 Boxster T ja 718 Cayman T voivat vapauttaa kaiken potentiaalinsa. Moottori, alusta, sporttipakosarja – kaikki on valjastettu tarjoamaan 100-prosenttinen suorituskyky. Tuloksena on entistäkin sporttisempi iskunvaimennus ja ylivertainen ajodynamiikka.
Individual-tila mukautuu omaan ajotyyliisi: voit valita ja tallentaa erilaisia ajoneuvoasetuksia toiveidesi mukaisesti.
Pois arjesta, kohti todellista elämää. Ei sähköposteja, ei messengereitä, ei syötteitä. Jokainen, joka haluaa tietoisesti tehdä tämän päätöksen, voi pyynnöstä liittää uuden 718 T -mallinsa digitaaliseen maailmaan ja kaikkiin sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Joskus rentoutumiseen nimittäin riittää, että voi vain antaa mennä, kirjaimellisesti.
toimii keskitettynä ohjausyksikkönä äänentoistoon, navigointiin ja viestintään sekä älypuhelimella käytettäviin lukuisiin Car Connect -palveluihin, kuten ajoneuvon paikannus. Saatavana valinnaisena ilman lisäkustannuksia.
Reaaliaikaisten liikennetietojen ansiosta lisävarusteena saatava Porsche Connect -palvelun sisältämä navigointimoduuli vie sinut määränpäähän nopeammin ja mahdollistaa lukuisien Porche Connect -palvelujen käytön.
Osoitteessa www.porsche.com/connect voit tutustua tarkemmin eri sovelluksiin ja palveluihin.
Kun et halua pakojärjestelmän alkuvoimaisen äänimaailman siivittävän matkaasi: Sound Package Plus -järjestelmään kuuluu kuusi kaiutinta, jotka huolehtivat ajoneuvon sisätiloihin täydellisesti mukautuvista akustisista ominaisuuksista.
Lisävarusteena saatava BOSE® Surround Sound System on kehitetty nimenomaan 718-malleihin ja tuottaa yhteensä 505 watin tehon. Siihen kuuluu 10 täysaktiivikaiutinta ja vahvistinkanavaa mukaan lukien auton koriin integroitu patentoitu 100-wattinen aktiivisubwoofer.
Valinnaisvarusteena saatava Burmester® High-End Surround Sound System tarjoaa huippuluokan äänentoiston. Numeroina: 12 vahvistinkanavaa, joiden yhteisteho on 821 wattia, sekä 12 kaiutinta mukaan lukien aktiivisubwoofer ja 300 watin D-luokan vahvistin. Kaiutinelementtipinta-ala on yli 1 340cm² ja taajuusvaste 35Hz–20 kHz.