Skip to content
22.01.2022

Uusi Taycan Sport Turismo: dynaamisten ajo-ominaisuuksien ja jokapäiväisen käytännöllisyyden kohtaaminen

Viisi eri mallivarianttia, taka- ja nelivetovaihtoehdot sekä kaksi eri akkukokoa

Stuttgart. Taycan Sport Turismo on Porschen innovatiivisen sähköurheiluauton uusin koriversio. Se täydentää Taycan-malliston, johon kuuluivat jo ennestään urheilusedan- ja Cross Turismo ‑variantit. Taycan Sport Turismo on suunnattu erityisesti asiakkaille, jotka haluavat yhdistää Taycan Cross Turismon jokapäiväisen käytännöllisyyden Taycan-urheilusedanin dynaamisiin ajo-ominaisuuksiin. Porsche lanseeraa Taycan Sport Turismo -malliperheen ensimmäisenä autona GTS-version helmikuun 2022 loppupuolella. Lisää malleja on luvassa vain kolmen viikon kuluttua tästä, eli maaliskuun puolessavälissä. Taycan Sport Turismo ‑malleihin on saatavissa uutena lisävarusteena panoraamakatto, jonka erikoisominaisuutena on sähkökäyttöinen Sunshine Control -häikäisynestotoiminto.

Kevään mittaan saataville tulee yhteensä viisi eri mallivarianttia:

  • 326 hv:n (240 kW) takavetoinen Taycan Sport Turismo, joka on saatavissa valinnaisesti Performance Battery Plus ‑akulla varustettuna ja 380 hv:n (280 kW) teholla
  • 435 hv:n (320 kW) nelivetoinen Taycan 4S Sport Turismo, joka on saatavissa valinnaisesti Performance Battery Plus ‑akulla varustettuna ja 490 hv:n (360 kW) teholla
  • 517 hv:n (380 kW) nelivetoinen Taycan GTS Sport Turismo
  • 625 hv:n (460 kW) nelivetoinen Taycan Turbo Sport Turismo
  • 625 hv:n (460 kW) nelivetoinen Taycan S Sport Turismo

”Urheilullinen, käytännöllinen ja monipuolinen Sport Turismo vahvistaa sähköautomallistoamme entisestään”, kertoo Porschen Taycan-mallistosta vastaava johtaja Kevin Giek. ”Olen vakuuttunut siitä, että uusi variantti jatkaa Taycanin menestystarinaa. Tarkkaan punnitut erot eri malliversioiden välillä lisäävät Sport Turismo ‑malliston vetovoimaa: mallivalikoima kattaa kaiken uskomattoman ketterästä takavetomallista Turbo S ‑superautoon.”

Taycan Turbo S Sport Turismo kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 2,8 sekunnissa ja saavuttaa 260 km/h:n huippunopeuden. Pisimmän toimintamatkan tarjoaa Taycan 4S Sport Turismo: peräti 498 kilometriä WLTP-menetelmän mukaan mitattuna. Nelivetoisten Sport Turismo ‑varianttien käyttövoimastrategia on erityisen taloudellinen, kuten uuden sukupolven Taycan-malleilta on lupa odottaa. Myös lämmönhallintaa ja lataustoimintoja on parannettu.

Molemmat akut latautuvat viidestä 80 prosenttiin 22 minuutissa ja 30 sekunnissa. Tämä tarkoittaa, että vain viiden minuutin latauksella saadaan 100 km lisää toimintamatkaa.

Funktionaalinen muotoilu ja paljon käytännöllisiä yksityiskohtia

Taycan Sport Turismo jakaa Taycan Cross Turismon kanssa urheilullisen siluetin, taaksepäin kaartuvan kattolinjan ja funktionaalisen muotoilun. Sisarmallista poiketen Sport Turismosta on kuitenkin jätetty pois maasturimaiset muotoiluelementit. Uutuusmalli on saatavissa myös takavetoisena.

Takaistuimilla on päätilaa 45 mm enemmän kuin Taycan-urheilusedanissa, ja kuljettajan pään päällä sisäkatto on 9 mm entistä korkeammalla. Suuren takaluukun ansiosta myös tavaratilaan on helppo pääsy. Takaluukun aukko on huomattavasti pidempi (801 mm) ja korkeampi (543 mm) kuin sedan-versiossa, jossa vastaavat mitat ovat 434 mm ja 330 mm.

Tavaratilan tilavuus riippuu auton varustelusta. Sound Package Plus ‑audiojärjestelmän tapauksessa tavaratila vetää 446 litraa (sedanissa 407 litraa). Tilavuus pienenee 405 litraan, jos autossa on BOSE® Surround Sound System ‑järjestelmä (joka on Taycan Turbo Sport Turismossa vakiovaruste). Kun suhteessa 60:40 taitettavat takaistuimet kaadetaan alas, tilavuus kasvaa 1 212 tai 1 171 litraan varusteena olevasta äänentoistojärjestelmästä riippuen. Jos sekään ei ole tarpeeksi, keulan tavaralokero tarjoaa vielä 84 litraa lisää säilytystilaa.

Sunshine Control ‑panoraamakatto muuttuu tummennetuksi ja läpinäkyväksi yhdellä painalluksella

Uuden panoraamakaton erikoisominaisuutena on sähkökäyttöinen Sunshine Control ‑häikäisynestotoiminto. Katon suuri lasipinta on jaettu yhdeksään lohkoon, joiden tummentamista voidaan hallita erikseen, joten joko halutut katon osat tai koko katto voidaan tummentaa tai muuttaa takaisin läpinäkyväksi. Sisätilat pysyvät aina valoisina, vaikka katto on tummennettu.

Täysin läpinäkyvän ja tummennetun vaihtoehdon lisäksi valittavissa ovat Semi- ja Bold-asetukset, joissa katto jakautuu etukäteen määritettyihin, kapeampien tai leveämpien kaistojen muodostamiin kuvioihin. Käytettävissä on myös dynaaminen kaihdintoiminto, joka tummentaa yksittäiset katon lohkot tai muuttaa ne läpinäkyviksi sitä mukaa, kun kuljettaja liikuttaa sormeaan katon kuvan päällä kosketusnäytössä.

Remote Park Assist ja Android Auto -integrointi

Taycan Sport Turismo edustaa kehityksen huippua myös mukavuus- ja turvavarusteiden ja tietoviihdejärjestelmän osalta. Lisävarusteena saatavan Remote Park Assist ‑järjestelmän avulla kuljettaja voi pysäköidä auton ja ohjata sen pois pysäköintipaikasta auton ulkopuolelta. Automaattiohjaus mahdollistaa sekä ruutu- että taskupysäköinnin niin ulkona kuin pysäköintihallissakin. Järjestelmä tunnistaa pysäköintipaikan automaattisesti ja mittaa sen koon ultraäänianturien ja kameran avulla.

Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmään on viimeisessä mallivuosipäivityksessä integroitu Apple Car Playn lisäksi Android Auto ‑toiminto, joten järjestelmä tukee nyt myös Googlen Android-käyttöjärjestelmää käyttäviä älypuhelimia iPhone-laitteiden ohella.

 

Voice Pilot ‑puheohjaus ymmärtää vapaamuotoisia puhekomentoja nyt entistä paremmin. Navigointijärjestelmä laskee reitin aikaisempaa nopeammin, käyttää POI-pisteiden etsintään ensisijaisesti online-hakua ja näyttää tiedot entistäkin selkeämmin. Latauksen Charging Planner ‑suunnittelutyökalua on kehitetty huomioimaan paremmin pikalatausasemat ja välttämään liian lyhyitä latauspysähdyksiä. Lisäksi latausasemia on nyt mahdollista suodattaa niiden suorituskykyluokan mukaan.