Skip to content
01.07.2021

Uusi Porsche 911 GTS on entistäkin näyttävämpi ja dynaamisempi

Stuttgart. Porschen 911-malliperhe laajenee urheilullisilla GTS-varianteilla, kun 992-malliversion lanseerauksesta on kulunut puolitoista vuotta. Yhtiö esitteli ensimmäisen 911 GTS ‑version jo kymmenen vuotta sitten. Uuden sukupolven myötä Porschen suositusta urheilumallista on sukeutunut entistäkin tehokkaampi ja näyttävämpi auto, jonka ajodynamiikka on vertaansa vailla.  Uuden 911 GTS:n kuusisylinterinen bokserimoottori tuottaa tehoa 480 hv (353 kW) – 30 hv enemmän kuin aikaisemman mallin ja nykyisen 911 Carrera S:n voimanlähde.

Viiden uutuusmallin hinnat alkavat Suomessa 231 766 eurosta.

911 GTS-mallisto koostuu seuraavista varianteista:

  • Takavetoisista 911 Carrera GTS Coupé- ja Cabriolet-varianteista
  • Nelivetoisista 911 Carrera 4 GTS Coupé- ja Cabriolet-varianteista
  • Nelivetoisesta 911 Targa 4 GTS -variantista

8-vaihteinen PDK-kaksoiskytkentävaihteisto tai 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, erikoissääteinen GTS-alusta PASM-aktiivijousituksella ja 911 Turbosta peräisin oleva tehokas jarrujärjestelmä takaavat erinomaisen pitkittäis- ja sivuttaisdynamiikan. GTS-malleihin tulee ensimmäistä kertaa saataville ajodynaamiikkaa entisestään parantava Lightweight Design -varustepaketti, joka keventää autoa 25 kilolla.

Korin mustat kontrastielementit ja tummennetut ajovalojen kehykset korostavat uuden 911 GTS:n hillityn urheilullista ulkomuotoa. Musta toimii hallitsevana sävynä myös sisätiloissa. Race-Tex-mikrokuidulla verhoillut yksityiskohdat luovat ohjaamoon yhtä aikaa dynaamisen ja elegantin tunnelman. Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmän uusimman sukupolven toimintoja ja yhteyksiä on parannettu monin tavoin.

Erityisesti räätälöity jousitus ja ainutlaatuinen Sport-pakoputkisto

Uuden 911 GTS:n kolmilitrainen ja kuusisylinterinen turbobokseri tuottaa tehoa 480 hv (353 kW). Suurin vääntömomentti on 570 Nm, 20 Nm enemmän kuin edellisen sukupolven mallissa. 8-nopeuksisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu 911 Carrera 4 GTS Coupé kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,3 sekunnissa – kolme sekunnin kymmenystä nopeammin kuin aikaisempi malli. PDK-vaihteiston sijasta kaikkiin 911 GTS ‑malleihin on saatavissa myös 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa on erityisen lyhyet vaihtovälit.

911 Turbon pohjalta erityisesti räätälöity jousitus täyttää uuden 911 GTS:n poikkeukselliset suorituskykyvaatimukset. Vakiovarusteluun kuuluvan PASM-aktiivijousituksen ansiosta iskunvaimentimet reagoivat salamannopeasti muutoksiin dynaamisessa ajossa. Coupé- ja Cabriolet-malleissa on PASM-jousituksen ohella vakiovarusteena ajokorkeutta kymmenellä millimetrillä madaltava urheilualusta. Turbo-malleista on omaksuttu myös apujousten käyttö takana, joten pääjouset täyttävät tehtävänsä kaikissa ajotilanteissa ulosjoustosta tinkimättä. 911 Targa 4 GTS:n PASM-alusta perustuu 911 Targa 4 S:ään.

Porschen insinöörit ovat säätäneet myös uutuusmallin jarrutustehon vastaamaan entistä parempaa suorituskykyä. Perustana käytettiin 911 Turbon tehokasta jarrujärjestelmää. Myös lukkomuttereilla varustetut mustat 20-tuumaiset (edessä) ja 21-tuumaiset (takana) kevytmetallivanteet on saatu 911 Turbosta. Vakiovarusteluun kuuluva Sport-pakoputkisto tuottaa tunteita herättävän äänimaailman, joka on entistäkin alkuvoimaisempi erityisten GTS-säätöjen ansiosta.

Ulkomuotoilu: runsaasti mustia yksityiskohtia

911 GTS:n ulkomuodolle antavat leimansa monet mustat ja tummennetut yksityiskohdat. 911 Targa 4 GTS -variantin jo tavaramerkiksi muodostunut turvakaari on musta, samoin kuin perän Targa-teksti. Myös etuhelma, kevytmetallivanteet, moottorikannen säleikkö sekä ovien GTS-merkinnät ovat saaneet silkinmustan sävyn. Lisävarusteena on saatavissa ulkomuotoilupaketti, jossa kaikki nämä ja monet muut yksityiskohdat ovat kiiltävän mustia.

Kaikkien 911 GTS -mallien varusteluun kuuluu Sport Design ‑paketti, joka sisältää näyttävät etu- ja takalistat ja helmalevikkeet. Ajovalojen ja päiväajovalojen kehykset on tummennettu. PDLS Plus ‑valojärjestelmällä varustetut LED-ajovalot ovat vakiovaruste. Takavalojen muotoilu on GTS-malleissa ainutlaatuinen.

Lightweight Design ‑paketti: vähemmän painoa ja lisää downforcea

GTS-malleihin nyt ensimmäistä kertaa saatava Lightweight Design ‑varustepaketti parantaa ajodynamiikkaa entisestään. Hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) tehdyt täyskuppi-istuimet, erikoiskevyestä lasista valmistetut sivu- ja takaikkunat sekä entistä kevyempi akku vähentävät auton painoa jopa 25 kg. Myös takaistuimet on jätetty pois. Pakettiin sisältyviä suorituskykyä parantavia lisäominaisuuksia ovat myös taka-akseliohjaus ja ylimääräiset aerodynaamiset yksityiskohdat.

Sisätilat: mustaa Race-Tex-mikrokuitua ja Sport Seats Plus ‑istuimet

GTS-mallien urheilullisuus näkyy myös auton sisällä – niin toiminnallisesti kuin esteettisestikin. Lisävarusteena saatavan seitsenvaihteisen käsivaihteiston vaihdevipua on lyhennetty 10 millimetrillä. Tämä mahdollistaa nopeat vaihdot pienellä ranneliikkeellä. Vakiovarusteluun kuuluu GT-urheiluohjauspyörä sekä Sport Chrono -paketti, joka sisältää ajotilan valintakytkimen, Porsche Track Precision App ‑sovelluksen ja rengaslämpötilan näytön. Neljään suuntaan sähköisesti säädettävät Sport Seats Plus ‑vakioistuimet takaavat erinomaisen sivuttaistuen ja mukavuuden. Sisätilojen äänieristystä on vähennetty, joten moottorin äänimaailmasta on mahdollista nauttia täysin rinnoin auton sisällä.

Lukuisat Race-Tex-yksityiskohdat korostavat ohjaamon yhtä aikaa dynaamista ja eleganttia vaikutelmaa. Istuinten keskiosat, ohjauspyörän kehä, ovenkahvat, kyynärnojat, säilytyslokeron kansi ja vaihdevivun nuppi on kaikki verhoiltu tällä mikrokuitumateriaalilla. Lisävarusteena saatavassa GRS-sisäverhoilupaketissa on Carmine Red- tai Crayon-sävyiset koristetikkaukset ja sama kontrastiväri turvavöissä, pääntukien kirjailluissa GTS-logoissa, kierrosnopeusmittarissa ja Sport Chrono ‑kellotaulussa. Kojelaudan ja ovien koristepaneelit ovat GTS-paketissa mattamustaa hiilikuitua.

PCM:n uusi näyttö- ja hallintalaitekonsepti: uutena Android Auto ‑tuki

Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän uusin sukupolvi tuo mukanaan lisätoimintoja ja on entistä yksinkertaisempi käyttää. Mediavalikon kosketusalueita on laajennettu, ja uutuutena aloitusnäytön ruudut on mahdollista järjestää uudelleen. Parannettu puheohjaustoiminto tunnistaa hyvin normaalirytmisen puheen ja voidaan aktivoida sanomalla ”Hei Porsche!”.

Sekä iOS- että Android-käyttäjillä on kattavat yhteydet käytössään. Apple Car Play® ja nyt myös Android Auto mahdollistavat iOS- ja Android-puhelinten toimintojen täydellisen käytön Porsche 911 GTS -malleissa.

 

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.com

Polttoaineenkulutus ja CO2-päästöarvot on mitattu uuden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) menetelmän mukaisesti. Näistä arvoista derivoidut NEDC-arvot on edelleen toistaiseksi määritettävä. Näitä arvoja ei voida verrata tähän asti käytössä olleen NEDC-mittausmenetelmän mukaisesti mitattuihin arvoihin.

Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisesta kulutuksesta ja virallisista spesifisistä CO2-päästöistä on julkaisussa ”Guidelines on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new passenger cars” (Uusien henkilöautojen polttoaineenkulutusta, CO2-päästöjä ja sähköenergian kulutusta koskeva ohjeistus), joka on saatavissa ilmaiseksi kaikista jälleenmyyntiliikkeistä ja Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT) yhtiöltä.