Skip to content
14.06.2022

Cayenne täyttää 20 vuotta: ”kolmannen Porschen” uskomaton menestystarina

  • Ensimmäinen Porsche Cayenne lanseerattiin vuonna 2002
  • Cayennen monipuolisuus takaa sen monikäyttöisyyden
  • Urheilullinen superauto pärjää maastossa kuin maastossa
  • Porschen hybridiautojen edelläkävijä
  • Myynti ylittänyt jo miljoonan auton rajan

Ferry Porsche ennusti sen jo vuonna 1989: ”Jos rakentaisimme maasturin omien laatustandardiemme mukaan ja laittaisimme Porschen vaakunan sen keulaan, siitä tulisi takuulla myyntimenestys.” Tulevaisuus osoitti hänen olleen oikeassa. Vuodesta 2002 Cayenne on kuulunut Porschen suosion tukipylväisiin kautta maailman. ”Cayenne on ollut alusta alkaen merkittävä vetovoimatekijä – se on tuonut Porschelle kahden viimeisen vuosikymmenen aikana runsaasti uusia asiakkaita ja faneja”, toteaa Porsche AG:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtoryhmän jäsen Detlev von Platen.

 

Stuttgart. 1990-luvun puolivälissä Porschen oli pakko tehdä merkittäviä päätöksiä pitkän aikavälin taloudellisen menestyksen turvaamiseksi. Vuosikymmenen alussa yhtiö oli kokenut yhden historiansa pahimmista taloudellisista kriiseistä: tilikausi 1991–92 oli tappiollinen ja asiakkaille toimitettiin sen aikana vain 23 060 autoa. Vuonna 1996 lanseerattu Boxster käynnisti nousun pahimmasta notkahduksesta. Hyvin pian kävi kuitenkin selväksi, että uusi keskimoottorinen urheiluauto ja legendaarinen 911 eivät yksinään pystyisi luotsaamaan yhtiötä turvattuun tulevaisuuteen. Suunnitelmat ”kolmannesta Porschesta” alkoivat hahmottua, vaikka segmentistä ei aluksi ollut yksimielisyyttä.

USA:n myyntiorganisaation suosituksesta päädyttiin lopulta maasturiin – myös harkinnassa ollaan tila-auton sijasta. Päätös perustui maasturien erityiseen suosioon Pohjois-Amerikassa, joka oli tuolloin Porschen tärkein markkina-alue. Silloisella pääjohtajalla Wendelin Wiedekingillä oli tähtäimessään myös jatkuvasti kasvavat Aasian markkinat. Alusta alkaen kyse oli todella kunnianhimoisesta projektista. Porsche ei halunnut pelkästään luoda brändinsä vaatimukset täyttävää SUV-mallia, vaan tarkoituksena oli lähteä täysimittaiseen kilpailuun segmentin kovimpien kilpailijoiden kanssa.

Massiivista voimanponnistusta tuki osaltaan kesäkuussa 1998 julkistettu Volkswagen-yhteisprojekti, jonka myötä Porsche Cayenne ja Volkswagen Touareg saivat saman pohjalevyn. Yhteisestä arkkitehtuurista huolimatta molemmat valmistajat käyttivät alussa omia moottoreitaan ja alustasäätöjään. Porsche vastasi yhteisen pohjalevyn kehitystyöstä vielä tuolloin salaisessa Hemmingenin suunnittelukeskuksessaan, ja Volkswagen tarjosi käyttöön asiantuntemuksensa suuren luokan massatuotannosta. Vuonna 1999 tehtiin päätös uutuusmallin tuotannosta Saksassa. Leipzigiin rakennettiin tätä varten täysin uusi tuotantolaitos, joka avattiin elokuussa 2002. Volkswagenin sisarmalli Touareg valmistettiin puolestaan Volkswagenin tehtaalla Slovakian Bratislavassa. Siellä tehtiin myös Cayennen maalatut korin osat, mutta loppukokoonpano tapahtui Leipzigissä. Cayennen ensimmäisen ja toisen sukupolven mallit, joista käytettiin yhtiön sisällä nimityksiä ”E1” ja ”E2”, valmistettiin Leipzigissä ja myöhemmin myös Osnabrückissa. Vuonna 2017 lanseeratun kolmannen sukupolven (E3) myötä Porsche siirsi Cayennen tuotannon kokonaan Bratislavaan, jotta Leipzigin tehtaan kapasiteetti saatiin vapautettua Panamera-urheilusedanin ja kompaktin Macan-SUV:n tuotantoa varten.

Monipuolinen urheilumaasturi on mukava myös pitemmillä matkoilla

Monipuolisten teknisten ominaisuuksiensa ansiosta Cayenne on paljon enemmän kuin vankka maasturi ja dynaaminen urheiluauto – se on myös mukava perheauto pitkillä ajomatkoilla. Tästä syystä Cayenne on 20-vuotisen olemassaolonsa aikana muokannut merkittävästi koko SUV-segmenttiä. Ensimmäinen sukupolvi lähti liikkeelle juuri niin kunnianhimoisella tavalla kuin Porschelta on lupa odottaa: kahden V8-moottorin voimin. Cayenne S:n varta vasten kehitetty 4,5-litrainen moottori kehitti tehoa 340 hv ja Cayenne Turbon voimanlähde samalla iskutilavuudella peräti 450 hv. Ensimmäisen sukupolven autojen 242 ja 266 km/h:n huippunopeudet ja alustan ominaisuudet täyttivät myös urheilullista autoa etsivien asiakkaiden tarpeet. Cayennen dynaamisten kaarreajo-ominaisuuksien taustalla oli kaksi uutta elektronista järjestelmää: Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmä jakoi moottorin voiman taka- ja etuakseleille vakiona suhteessa 62:38. Elektronisesti ohjatun monilevykytkimen ansiosta akselien välistä voimanjakoa oli myös mahdollista säätää portaattomasti välillä 100:0–0:100. Alennusvaihteisto helpotti ajamista päällystämättömien teiden ulkopuolella. Täysin lukittava keskitasauspyörästö esti pyörien sutimisen jopa niiden irrotessa hetkeksi maan pinnasta. Näiden ominaisuuksien ansiosta Porschen ensimmäinen maasturi oli joka suhteessa kilpailijoidensa veroinen jo testivaiheessa.

Alkuperäinen E1-sukupolven Cayenne oli myös ensimmäisenä Porschen autona varustettu uudella PASM-aktiivijousitusjärjestelmällä, joka oli yhdistetty ilmajousitukseen. PASM-järjestelmä säätää iskunvaimennusta jatkuvasti tieolosuhteiden ja kuljettajan ajotyylin mukaan. Säädettävä ilmajousitus paransi myös Cayennen maasto-ominaisuuksia, sillä jo itsessään vaikuttava 21,7 cm:n maavara voitiin sen avulla korottaa jopa 27,3 senttiin. Cayennen ajo-ominaisuudet optimoitiin vuonna 2006 lanseeratussa Turbo S ‑versiossa, jonka 4,5-litrainen kaksoisturbo tuotti 521 hevosvoimaa ja oli oman aikansa mittapuulla ainutlaatuinen moottori.

Porschen pääsuunnittelija Michael Mauer on kuvaillut Cayennen muotoilun kehityskaarta alkuperäisestä mallista nykyiseen kolmanteen sukupolveen kolmivaiheiseksi prosessiksi, joka on ollut ”luomista, hiomista ja jalostusta”. Samaa määritelmää voidaan soveltaa myös auton tekniseen kehitysprosessiin: esimerkiksi alennusvaihteisto korvattiin toisen sukupolven mallissa (E2) automaattisesti kytkeytyvällä nelivedolla, jota ohjaa aktiivisesti monilevykytkin. Sama järjestelmä on edelleen käytössä. Porsche toi täysin uusiksi suunniteltuun E2-malliin myös hybridi- ja plug-in-hybridivoimalinjat. Uudet hybridivariantit varustettiin Torsen-tasauspyörästöllä. Kaikkien aikaisempien moottorien teho kasvoi, mutta polttoaineenkulutus väheni samalla jopa 23 prosenttia. Uudistetussa ohjaamossa katseet kiinnittyivät viistosti kohoavaan keskikonsoliin.

”Kolmannen Cayenne-sukupolven suunnittelu tähtäsi auton ominaisuuksien parantamiseen entisestään”, kertoo Porschen SUV-tuotelinjasta vuosina 2013–2020 vastannut johtaja Hans-Jürgen Wöhler. ”Halusimme tehdä Cayennesta urheilullisemman ja mukavamman – maastokelpoisuudesta tinkimättä. Kolmikammioinen ilmajousitus ja takapyöräohjaus kehitettiin erityisesti tätä tarkoitusta varten. Uusi alumiininen korirakenne teki autosta entistä kevyemmän, taloudellisemman ja ketterämmän. E3-sukupolven malleihin haluttiin kuitenkin tuoda myös runsaasti uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.” Tätä tarkoitusta varten autoon asennettiin uusi keskusohjausyksikkö kaikkia avustavia järjestelmiä varten. Myös yhteystoiminnot päivitettiin niin älypuhelinintegroinnin, Wi-Fi:n kuin Bluetoothinkin osalta. Kolmannen Cayenne-sukupolven lanseeraus vuonna 2017 tarkoitti myös jäähyväisiä dieselvariantille. Sen sijaan Porsche panosti plug-in-hybriditeknologian kehittämiseen entisestään. Toinen tärkeä virstanpylväs oli vieläkin urheilullisemman Cayenne Coupé ‑malliversion lanseeraus keväällä 2019. Coupé-mallin jyrkästi taaksepäin kallistuva kattolinja tuo mieleen legendaarisen Porsche 911:n.

Hybridien edelläkävijä tarjoaa superauton suorituskyvyn

Kolmannen Cayenne-sukupolven plug-in-hybridien huippunopeus on 135 km/h ja toimintamatka jopa 44 kilometriä pelkällä sähköllä. WLTP-syklin mukainen polttoaineenkulutus on varustelusta ja renkaista riippuen 3,1–4,1 litraa sadalla kilometrillä. Hybridimallien 17,9 kW:n korkeajänniteakku ja 100 kW:n sähkömoottori parantavat taloudellisuutta, mutta takaavat myös entistä dynaamisemman ajoelämyksen. Porschen kaikkien nykyisten hybridiautojen suorituskykypainotteinen boost-strategia perustuu 918 Spyder -superautoon, joka oli aikoinaan Nürburgringin Nordschleifen nopeimmin kiertänyt tuotantoauto – nimenomaan hybridivoimalinjansa ansiosta eikä siitä huolimatta.

Cayenne-malleista tehokkain on vuonna 2019 lanseerattu Turbo S E-Hybrid, jonka huipputeho on 680 hv (500 kW). Kuten kaikissa Porschen plug-in-hybrideissä, kuljettaja saa ajotilassa kuin ajotilassa lisäpotkua sähköenergiasta. Esimerkiksi Cayenne Turbo S E-Hybridin 900 Nm:n maksimivääntö on käytettävissä käytännöllisesti katsoen heti auton lähtiessä liikkeelle, minkä ansiosta suurikokoinen maasturi singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,8 sekunnissa. Päivittäisessä ajossa kuljettaja voi tukeutua älykkäisiin ajotiloihin ja nauttia auton ylivertaisesta suorituskyvystä vähäisellä kulutuksella.

Pohja nykyisille sähkökäyttöisille varianteille luotiin jo vuonna 2007 ensimmäisen Cayenne-sukupolven mallipäivityksen yhteydessä: Porsche rakensi tuolloin Frankfurtin IAA-autonäyttelyä varten tuotantoautoa läheisesti muistuttavan Cayenne S Hybrid ‑konseptin, jonka toteutuksessa päädyttiin puhtaaseen rinnakkaishybridiin sarja-rinnakkaishybridin sijasta. Tässä toimintaperiaatteessa sähkömoottoria ei hyödynnetä pelkästään liikkeellelähdössä, vaan myös suuremmilla nopeuksilla. Tämän ansiosta konseptiauto saavutti jopa 120 kilometrin tuntinopeuden pelkällä sähköllä. Sähkömoottori paransi myös auton kiihtyvyyttä ja ajo-ominaisuuksien joustavuutta.

Hybridivaihtoehto saatiin lopulta myös markkinoille, kun toisen sukupolven Cayenne lanseerattiin Porschen ensimmäisenä sarjatuotantohybridinä vuonna 2010. Uutuusmallin kolmilitrainen ja 333-hevosvoimainen V6-turbo ja 47 hv:n (34 kW) synkronimoottori tuottivat 380 hv:n (279 kW) yhteistehon. Neljä vuotta myöhemmin Porsche esitteli premium-SUV-segmentin ensimmäisen plug-in-hybridin, Cayenne S E-Hybridin, jonka toimintamatka pelkällä sähköllä oli jo yli 30 kilometriä. Uudessa mallissa nikkelimetallihydridiakku oli korvattu litiumioniakulla. Polttomoottori pysyi samana, mutta sähkömoottorin teho kasvoi 95 hevosvoimaan (70 kW), minkä seurauksena järjestelmän yhteistehoksi muodostui peräti 416 hv (306 kW).

Superauto olosuhteissa kuin olosuhteissa: rallivoittoja ja kierrosennätyksiä

Cayenne on urheilullinen ja todella monipuolinen auto, joka on osoittanut suorituskykynsä äärimmäisissä olosuhteissa. Kaksi yksityistallia osallistui Porsche Cayenne S ‑autoilla vuoden 2006 Transsyberia-ralliin, jonka reitti kulki Moskovasta Siperian halki Mongolian Ulan Batoriin. Tuloksena oli kaksoisvoitto. Tämän menestyksen inspiroimana Porsche valmisti 26 auton erän Cayenne S Transsyberia ‑erikoismallia, joka räätälöitiin erityisesti pitkiä ralleja silmällä pitäen. Seuraavan vuoden Transsyberia-rallissa erikoismalli valtasi kaikki palkintosijat, ja kymmenen kärjessä oli lopulta seitsemän Porschea!

Cayenne S Transsyberian erikoisvarusteluun kuuluivat kaikenlaisiin maastoihin soveltuvat erikoisrenkaat, turvakehikko, lyhyempi akseliväli, tasauspyörästön lukko, vahvistetut kolmiotukivarret edessä ja vahvistettu pohjalevy. V8-moottorin 385 hv:n huipputeho oli sama kuin normaalissa tuotantomallissa. Koska ralliauto perustui päivitettyyn ensimmäisen sukupolven versioon, siinä oli myös kaikki Cayenneen tuolloin tehdyt parannukset, kuten 15 % vähemmän polttoainetta kuluttava uusi suoraruiskutusmoottori ja PDCC-kallistuksenvakautusjärjestelmä, joka yhdessä aktiivisten kallistuksenvakaajien kanssa esti tehokkaasti korin kallistelun kaarteissa. Vuoden 2008 ralliin osallistui jo 19 Cayenne S Transsyberia -autoa, jotka muodostivat loppusijoituksissa koko kärkikymmenikön kuudetta sijaa lukuun ottamatta.

Transsyberia-ralli, jota ei ole ajettu enää vuoden 2008 jälkeen, kattoi 7 000 kilometriä ja kesti noin kaksi viikkoa. Nykyinen Cayenne Turbo GT tarvitsi sen sijaan suorituskykynsä todistamiseen vain 20 kilometriä ja 832 metriä, kun testikuljettaja Lars Kern kellotti SUV-mallien kierrosennätyksen 7:38,925 Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella 14. kesäkuuta 2021. Kiihtyvyyden ja kaarreajo-ominaisuuksien osalta huippunsa viritetty Turbo GT on kiistatta Cayenne-valikoiman urheilullisin auto. Sen suorituskyvyn perustana on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa tehoa peräti 640 hevosvoimaa. Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie vain 3,3 sekuntia ja huippunopeus on peräti 300 km/h. Entistäkin urheilullisemmin muotoiltu, ainoastaan nelipaikkaisena Coupé-varianttina saatava Cayenne Turbo GT on varustettu vakiona kaikilla saatavissa olevilla alustajärjestelmillä sekä suorituskykyisillä renkailla, jotka on erityisesti suunniteltu sitä varten. Myös voimalinjan ja alustan säädöt on viritetty mallikohtaisesti. Lopputuloksena on harmoninen kokonaiskonsepti, jonka ratakelpoisuus on erinomainen.

Roadrunnerista ensimmäiseen moderniin GTS-malliin

Ensimmäisen Cayenne-sukupolven luojilla oli mielessään suorituskykyisen mallivariantin kehittäminen jo silloin, kun mallistoa alettiin laajentaa ensimmäisen sukupolven menestyksekkään lanseerauksen jälkeen. Nykyisin Cayennesta vastaavana projektijohtajana toimiva Oliver Laqua työskenteli konseptisuunnittelijana E1-sukupolven suunnittelun parissa jo vuonna 1998. Vuonna 2004 hän sai tehtäväkseen erityisen urheilullisen Cayenne-variantin suunnittelun. Laquan lähestymistapa tehtävään oli alusta alkaen kunnianhimoinen, sillä hän alkoi kehittää Roadrunner-projektinimellä erityisen kevyttä autoa. ”Halusimme päästä eroon jakovaihteistosta, koska sen myötä painosta saataisiin pois 80 kiloa. Ajattelimme myös, että auton varustaminen neljällä täyskuppi-istuimella vähentäisi painoa entisestään ja tekisi ajoelämyksestä vieläkin jännittävämmän”, Laqua muistelee. Porschen johto ei kuitenkaan suhtautunut kovin innostuneesti epäkäytännöllisiin kuppi-istuimiin, saati siihen, että suunnittelijat halusivat tehdä Roadrunnerista takavetoisen. Voimanlähteen osalta nämä saivat kuitenkin tahtonsa läpi, sillä autoon tuli turbomoottorin sijasta vapaasti hengittävä V8. ”Tässä projektissa pelkkä raaka teho ei ollut tarpeeksi – auto piti saada myös reagoimaan kaasuun”, Laqua kertoo. Vakiovarustelu piti sisällään kuusivaihteisen käsivaihteiston ja erityisesti kehitetyn alustan, jossa PASM-aktiivijousitusjärjestelmä oli yhdistetty teräsjousiin. Tätä konseptia oli aiemmin käytetty vain kaksiovisissa urheiluautoissa. Auton keula ja perä muistuttivat Cayenne Turboa. Korista 14 millimetriä ulkonevat pyöräkoteloiden levikkeet tekivät uutuusmallista näyttävimmän Cayenne-variantin. Lisäksi ajokorkeus oli 24 mm matalampi kuin Cayenne S -mallissa.

Nimi lainattiin suoraan Porschen historian lehdiltä – sen taustalla oli vuonna 1995 tuotannosta poistettu 928 GTS, joka puolestaan oli nimetty 1960-luvun Porsche 904 Carrera GTS:n mukaan. GTS (”Gran Turismo Sport”) -määritteen saaneet mallit ovat perinteisesti olleet poikkeuksellisen urheilullisia autoja, joiden ajo-ominaisuudet soveltuvat erinomaisesti myös pitkille matkoille. Ensimmäinen Cayenne GTS lanseerattiin vuonna 2007 E1-sukupolven mallipäivityksen yhteydessä. Uuden mallin 4,8-litrainen voimanlähde oli 405 hv:n huipputehollaan Cayenne-malliston tehokkain vapaasti hengittävä moottori, ja toisen GTS-sukupolven myötä teho kasvoi 420 hevosvoimaan. Vuoden 2015 mallipäivityksessä Porsche vaihtoi vapaasti hengittävän V8:n taloudellisuussyistä V6-kaksoisturboon, joka pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta tuotti 20 hevosvoimaa enemmän tehoa ja kulutti vähemmän polttoainetta. Nykyisessä Cayenne GTS ‑mallissa Porsche on palannut veekasiin, sillä voimanlähteenä on nelilitrainen 460 hv:n V8-kaksoisturbo. Cayenne GTS:n suosion innoittamana jokaiseen Porschen mallisarjaan kuuluu nyt erityisen urheilullinen GTS-versio.

Cayenne on avannut ovia uusille markkinoille ja asiakasryhmille

Cayennesta tuli maailmanmenestys hyvin pian sen jälkeen, kun se sai ensiesittelynsä Pariisin autonäyttelyssä 2002. Uutuusmalli ylitti myyntiennusteet alusta alkaen. Porsche oli alun perin kaavaillut 25 000 auton vuosittaista myyntiä, mutta ensimmäisen sukupolven mallia myytiin kahdeksan vuoden aikana peräti 276 652 autoa – lähes 35 000 autoa vuodessa. Miljoonas Cayenne rullasi tuotantolinjalta vuoden 2020 kesällä. Vuonna 2021 myytiin reilusti yli 80 000 Cayennea.

Cayenne on luonut taloudellisen pohjan Porschen kestävälle menestykselle vaarantamatta Porsche-brändin urheilullisia perusarvoja. ”Cayennen myötä onnistuimme ensimmäistä kertaa siirtämään Porschen legendan täysin uuteen markkinasegmenttiin”, sanoi Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume kolmannen sukupolven mallin ensiesittelyssä Porsche-museossa vuonna 2017. ”SUV-segmentin urheiluautomme on osoittautunut myyntimenestykseksi ja kasvumme moottoriksi jo vuodesta 2002 alkaen. Eikä siinä kaikki. Cayenne on avannut Porschelle oven monille uusille markkina-alueille ja edistänyt merkittävästi myyntiverkostomme kansainvälistymistä.”

Porsche AG:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtoryhmän jäsen Detlev von Platen toteaa: ”SUV-segmentin tyyli-ikonina Cayenne on auttanut vahvistamaan Porsche-brändin vetovoimaa – varsinkin Kiinassa ja muilla Aasian markkina-alueilla. Cayenne on yksi Porschen kysytyimmistä malleista maailmanlaajuisesti, ja olen varma siitä, että sen suosio pysyy vahvana myös tulevaisuudessa.”