Skip to content
10.09.2021

992-sukupolven 911 GT3 Cup ensivierailulla Suomessa

Alastaron moottoriradalla 27.-29.8. järjestetyillä Porsche Club Festivaaleilla oli ensimmäistä kertaa mahdollisuus tutustua uusimman sukupolven 911 GT3 Cup -kilpa-autoon. Porsche Motorsport, Westend Racing ja Porsche Racing Club Finland järjestivät tapahtumaan koeajettavaksi kaksi 992-sukupolven 911 GT3 Cup -autoa ja yhden 718 Cayman GT4 CS Competition -mallin. Toistaiseksi uusimman sukupolven Cup-auto on ollut käytössä vain Porsche Mobil 1 Supercup -sarjassa sekä valikoiduissa Carrera Cup -sarjoissa.

 

992-sukupolven 911 GT3 Cup

Uusi GT3 Cup on varustettu 4.0-litraisella vapaasti hengittävällä vastaiskumoottorilla, jonka huipputeho yltää 510 hevosvoimaan. Edellisen sukupolven 911 GT3 Cup -auton verrattuna teho on noussut 25 hevosvoimalla. Vääntöä uusi moottori tuottaa 470 newtonmetriä ja voima välittyy taka-akselille kuusipykäläisen sekventiaalivaihteiston välityksellä. Isomman korin johdosta auton raideväli ja vannekoot ovat kasvaneet suuremmiksi. Tieliikenteeseen tarkoitetun 911 GT3:n tavoin eturipustus on toteutettu päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja myös taka-akselin ripustukset ovat lähellä tieliikenteeseen tarkoitettua GT3-mallia.

 

Jukka Honkavuori esittelemässä 911 GT3 Cupin ominaisuuksia.

Porsche Mobil 1 Supercupissa ja Carrera Cup Deutschlandissa uuden sukupolven GT3 Cup -autolla kilpaileva Jukka Honkavuori saapui festivaaleille esittelemään auton ominaisuuksia. Koeajot järjestettiin viiden nopean kierroksen ja yhden jäähdyttelykierroksen sarjalla, joissa koeajoa suorittanut kuljettaja seurasi Jukka Honkavuorta radalla. Honkavuoresta oli hienoa nähdä kuinka paljon mielenkiintoa uudet GT3 Cup autot keräsivät. “Myös sää suosi, joten pääsimme ajamaan vauhdilla, jossa kuljettajat pääsivät kokemaan mekaanisen ja aerodynaamisen pidon kehityksen edelliseen generaatioon verrattuna. Iso hymy koeajaneiden kasvoilla kieliikin siitä, että näitä autoja saatetaankin nähdä useita ensi vuonna Suomen sarjassa”, toteaa Honkavuori.

 

Porsche Racing Club Finland näki tapahtuman onnistuneen.

Porsche Racing Club Finlandin puheenjohtaja Rauno Ratilainen kertoo Suomen kilpasarjan taustoista: “Porsche Sprint Challenge North European Zone on yksi Porschen asiakaskilpasarjoista, joita tänä vuonna ajettiin 26 maassa. Sarja on kansainvälisesti arvostettu ja sarjan kilpailijoita on voinut siirtyä myös urallaan eteenpäin. Vuodelle 2022 saamme sarjaamme myös uuden sukupolven Porsche 992 GT3 Cup-kilpa-autoja, joilla tänä vuonna ajettiin Porsche Supercupissa ja valikoiduissa Carrera Cupeissa. Näitä autoja viime talvena tilattiinkin jo muutamia toimitukseen keväälle 2022.”

Yleisesti tulevista kilpa-autoista on vaikea saada omakohtaista kokemusta, mutta Porsche Motorsportin avustuksella uudet Cup autot ja 718 Cayman GT4 CS Competition -malli saapui Alastaroon kokeiltavaksi. Kilpa-autot herättivätkin paljon mielenkiintoa ja kaikki mahdolliset koeajovuorot radalla tulivat käyttöön. Cup-autoista Suomessa on jo useamman sukupolven kokemus, mutta GT4 on vielä uudehko Suomen kilpa-radoilla.


Ratilainen toteaa 992:n saaneen varauksettoman positiivisen vastaanoton koeajajilta: “Kiitosta saivat uudet alustaratkaisut ja kehittynyt aerodynamiikka, jotka entisestään ovat parantaneet ajettavuutta. Näyttää siltä, että tavoitteemme edelleen kehittää sarjamme urheilullisuutta ja houkuttelevuutta kaudelle 2022 toteutuvat – uusia autoja on tulossa; osa jo kokeneille kilpailijoille, osa uusille sarjatulokkaille.” Samalla Ratilainen haluaa muistuttaa, että uudet mallit jälleen korostavat Porschen pitkäaikaista sitoutumista kilpailutoimintaan. Sarjan kalenteria kaudelle 2022 viimeistellään parhaillaan ja sarja pyrkii tarjoamaan kilpailijoille lisää kilpailukilometrejä ja katsojille lisää viihdettä. “Luvassa on hyvä kilpailuvuosi 2022”, toteaa Ratilainen.

arrow-right Created with Sketch. Tutustu Porsche Racing Club Finlandin toimintaan