Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka?
Sähköauton toimintamatkan pituus riippuu automallista, akun koosta, ajotavasta ja olosuhteista.
Standardoidut toimintamatkat vaihtelevat kuitenkin noin 200 km:n ja 600 km:n välillä.* Lataushybridien standardoitu toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 50 km.*
Tutustu toimintamatkojen eri pituuksiin alapuolella.
Arjen esimerkki:
Ajat tyypillisen työmatka-autoilijan tapaan päivittäin noin 50 km tai viet aamuisin lapset kouluun, ajat sitten toimistolle ja iltapäivällä palaat kaupan kautta kotiin.
Arjen esimerkki:
Ajat työpäivän aikana noin 200 km tai tiedossa on pidempiä matkoja vapaa-aikana – esimerkiksi kyläreissuja, kaupunkiviikonloppuja tai mökkilomia.
Arjen esimerkki:
Ajat työpäivän aikana jopa yli 300 km tai vapaa-ajan matkailu sisältää pitkiä ajomatkoja – esimerkiksi kyläreissuja, kaupunkiviikonloppuja tai mökkilomia.
Sähköauton toimintamatkaan vaikuttavat auton mallin ominaisuuksien ja akun koon lisäksi myös ajotyyli, ajoympäristö sekä ilmastoinnin käyttö.*
Listasimme alle sähköauton toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä:
Valitse ajoprofiiliksi taloudellinen ajotila toimintamatkasi maksimoimiseksi. Ajoprofiilin valinta muuttaa voimansiirron, vaihteiston, ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen (tai mukautuvan vakionopeudensäätimen) asetuksia, mikä auttaa laajentamaan kantamaasi.
Porschen sähköauto kerää energiaa talteen, eli lataa akkuaan jarrutusenergian sekä rullauksen eli moottorijarrutuksen avulla. Auto siis kerää kineettisen energian sähkövarauskeksi ja ohjaa sen takaisin akkuun. Energian talteenoton voimakkuutta voi säätää auton asetuksista.
Lämmitä sähköauto ja sen akku joko ilmastoinnin ajastustoiminolla tai kytkemällä sähköauto lataukseen ja laittamalla matkustamon ilmastointi päälle.
Ennakoiva ja tasoinen ajotapa optimoi auton sähkökulutuksen. Täten myös sähköauton toimintamatka voidaan maksimoida ennakoivan ajotyylin avulla. Samalla edistät liikenneturvallisuutta.
Sisätilojen ilmastointi ja akun lämmittäminen ajon aikana kuluttavat ladattua sähköä. Tämä on hyvä huomioida etenkin, mikäli sähköautossa ei ole lämpöpumppua. Hyödyntämällä rattilämmitystä sekä istuinlämmitystä minimoit lämmitystarpeen ilmastoinnin avulla.
Pyri suunnittelemaan matkasi siten, että saavut suurteholataus-pikalatausasemalle alle 30 % akun varaustasolla, HPC-suurteholatauspisteelle mieluummin alle 20 % varaustasolla. Lataa lyhyitä latauksia noin 50 %:iin tai enintään 80 %:iin. Se nopeuttaa latausta, pienentää latauskustannuksia ja säästää akkua.
*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.