Yli 20 vuoden ajan Porsche Cayenne on ollut tunnettu ainutlaatuisesta monipuolisuudestaan. Täyssähköinen versio rakentuu tämän pohjalle ja yhdistää suorituskyvyn, arjen käytännöllisyyden, pitkän matkan mukavuuden ja maastoajokelpoisuuden paremmin kuin koskaan aiemmin.
Porsche on suunnitellut sähköisen Cayennen erittäin kestäväksi niin rungon, voimansiirron kuin korkeajännitejärjestelmän lämpöhallinnan osalta. SUV-malli täyttää kaikki vaatimukset ja on yksi maailman ensimmäisistä sähköautoista, jolla on jopa 3,5 tonnin vetokyky (riippuen varustelusta).
Auton suunnittelu tehtiin pitkälti virtuaalisesti: digitaalisilla prototyypeillä, simulaatioilla ja huipputarkalla komposiittitestauksella. Fyysisiä testiautoja rakennettiin aiempaa vähemmän, mikä nopeutti ja tehosti koko kehitystyötä.
Silti viimeistely tehtiin perinteiseen tapaan radalla, kaupungissa, maastossa ja vaihtelevissa sääolosuhteissa. Tuloksena on auto, joka yhdistää älykkään suunnittelun ja huippuluokan suorituskyvyn, myös niissä tilanteissa, joita ei voi simuloida.
Tuleva täyssähköinen Cayenne esiteltiin prototyyppinä FAT Mankei -tapahtuman yhteydessä Grossglocknerin vuoristotiellä Itävallassa. Kyseessä ei ole mikä tahansa tie: juuri täällä Ferry Porsche testasi ensimmäisiä urheiluautojaan 1940-luvulla. Nyt sähköistetty Cayenne pääsi näyttämään suorituskykynsä jyrkissä nousuissa, vaihtelevissa sääolosuhteissa ja legendaarisilla serpentiiniteillä.
Kehitystyö on loppusuoralla ja uusi Cayenne esitellään virallisesti loppuvuodesta 2025. Malli edustaa uutta aikakautta. Siinä yhdistyvät Porschen perinteet, nykyaikainen teknologia ja suorituskyky, joka tuo sähköautoiluun aivan uuden ulottuvuuden.
Porsche Wireless Charging -teknologian ansiosta lataaminen onnistuu langattomasti. Riittää, että ajat pysäköintialueelle asennetun latauslevyn päälle. Ei kaapeleita, ei seinälaturia. Järjestelmä tarjoaa jopa 11 kW tehon ja jopa 90 prosentin hyötysuhteen. Ensimmäinen malli, johon varustelu on saatavilla, on täysin uusi täyssähköinen Cayenne, jonka maailmanensi-ilta nähdään vuoden 2025 lopussa.
Goodwood Festival of Speed tarjosi ensimmäisen kunnollisen vilkaisun uuteen täyssähköiseen Cayenneen. Naamioitu prototyyppi esitteli tulevan mallin ajodynamiikkaa tunnetulla ylämäkiradalla ja herätti huomiota voimakkaalla kiihtyvyydellään sekä tarkasti kontrolloidulla liikkeellään.
Cayennen sähköversio tuo mukanaan täysin uutta teknologiaa, kuten Porsche Active Ride -alustajärjestelmän. Uutuus nostaa riman korkeammalle mukavuuden, suorituskyvyn ja arkikäytettävyyden osalta.
Cayennen täyssähköinen tulevaisuus sai näyttävän ensiesiintymisensä Shelsley Walshin legendaarisella mäkikisaradalla, jossa prototyyppi saavutti ennätysajan. Suoritus tehtiin tavallisilla kesärenkailla, mikä korostaa uuden voimalinjan potentiaalia.
Samaan aikaan mallin käytännöllisyys osoitettiin vaikuttavasti, kun prototyyppi veti yli kolmella tonnilla kuormitettua perävaunua osana kuvausprojektia. Tavoitteena on varustaa Cayenne Electric jopa 3,5 tonnin vetokyvyllä, aivan kuten polttomoottoriversiotkin.
Haluatko tietää lisää Porschen sähköistyneestä mallistosta?
Mietitkö, mikä sopii sinulle parhaiten – ladattava hybridi vai täyssähköauto? Pohditko latausverkoston kattavuutta tai arjen sujuvuutta? Ota yhteys myyntiin lomakkeella tai poikkea myymälään, niin keskustellaan sinulle sopivasta ratkaisusta cappuccinon äärellä. Asiantuntijamme auttavat mielellään löytämään parhaan vaihtoehdon.