Skip to content
18.06.2021

Suorituskykyyn keskittynyt Cayenne-malli valloittaa Nürburgring Nordschleifen ennätysajassa

Stuttgart / Nürburg. Cayenne-malliston uusi suorituskykyyn keskittynyt malli on vakuuttanut potentiaalinsa jo ennen lanseerausta. Testikuljettaja Lars Kern tarvitsi vain 7:38.925 minuuttia kiertääkseen legendaarisen Nürburgring Nordschleifen 20.832 kilometrin pituisen radan kevyesti naamioidulla sarjatuontatoautolla. Aika on notaarin varmentama Nürburgring GmbH:n virallisessa rankingissa, ja se hallitsee ennätystä luokissa SUV, maastoajoneuvo, pakettiauto ja pick-up.

“Ensimmäisten metrien aikana Nordschleifella tässä Cayennessa sinulla nousee kiusaus katsoa ympärillesi varmistaaksesi, että todella istut tilavassa maastoautossa. Sen korkea ohjaustarkkuus ja tyynenvakaa taka-akseli antoivat minulle paljon luottamusta Hatzenbach-osiossa” sanoi Lars Kern, joka osallistui auton pitkiin kehitysjaksoihin ennätysajoaan varten. ”Se muutti salamannopeasti suuntaansa nopeissa mutkissa, kuten Hohe Acht ja Eiskurve, ilman heiluntaa tai taipumusta aliohjautumiseen. Jopa tällä teknisellä osuudella Cayenne on todellinen kuljettajan auto, jota on helppo hallita,” toteaa testi- ja kehityskuljettaja.
”Normaalisti renkaat nousevat maasta Pflanzgarten I:n ja II:n reunoilla, mutta nämä osiot tuntuivat sileiltä ja hiljaisiltä tällä Cayennella. Pyörien eläessä kaarteissa runko pysyy kiinteänä ja hallittuna. Voimansiirto antaa todella tehokkaan vaikutelman. Se tuottaa voimaa kaikissa tilanteissa ja antaa täydelliset vaihteenvaihdot.”

Huippuluokan suorittaja ja Cayennelle tyypillinen monipuolisuus

“Tämä Cayenne-malli on huippusuorittaja. Kehitystyön aikana keskityimme poikkeukselliseen suorituskykyyn tiellä. Ennätyksiä rikkova malli perustuu Cayenne Turbo Coupé -malliin, joka tosin on järjestelmällisemmin suunniteltu maksimaaliseen pituus- ja sivudynamiikkaan”, kertoo Cayenne-malliston varapuheenjohtaja Stefan Weckbach. ”Sen ennätysaika Nordschleifella vahvistaa uuden suorituskykykeskeisen SUV:n dynaamiset kyvykkyydet. Lisäksi siinä on Cayenne-malleille tyypillinen monipuolisuus ja se tarjoaa korkealuokkaista ajomukavuutta sekä jokapäivästä käytettävyyttä.

Lars Kern ajoi ennätyskierroksen Nordschleifella kello 11:31 14. kesäkuuta 2021 ulkolämpötilan ollessa 23 astetta ja radan lämpötilan 46 astetta, ylittäen maaliviivan 7:38.925 minuuttia myöhemmin. Kuljettajan suojaamiseksi ennätyksen rikkoneeseen Cayenneen oli asennettu kilpaistuin ja turvakaari. Notaari vahvisti myös kevyesti naamioidun SUV:n sarjatuotantostatuksen, jonka maailman ensi-iltaa tullaan juhlimaan piakkoin. Cayennessa käytettiin ennätyskierroksella 22-tuumaisia Pirelli P Zero Corsa -renkaita, jotka ovat erityisesti kehitetty uudelle Cayenne-mallille ja tulevat olemaan autossa vakiona.

Lisätietoja sekä video- ja kuvamateriaalia on saatavissa Porschen uutishuoneesta osoitteesta newsroom.porsche.com

Polttoaineenkulutus ja CO2-päästöarvot on mitattu uuden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) menetelmän mukaisesti. Näistä arvoista derivoidut NEDC-arvot on edelleen toistaiseksi määritettävä. Näitä arvoja ei voida verrata tähän asti käytössä olleen NEDC-mittausmenetelmän mukaisesti mitattuihin arvoihin.

Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisesta kulutuksesta ja virallisista spesifisistä CO2-päästöistä on julkaisussa ”Guidelines on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new passenger cars” (Uusien henkilöautojen polttoaineenkulutusta, CO2-päästöjä ja sähköenergian kulutusta koskeva ohjeistus), joka on saatavissa ilmaiseksi kaikista jälleenmyyntiliikkeistä ja Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT) yhtiöltä.